KUALA LUMPUR: MyCreative Ventures Sdn Bhd (MyCreative) menyambut baik peruntukan RM288 juta untuk pelbagai inisiatif merancakkan industri kreatif melalui pembentangan bajet 2022.

Dalam satu kenyataan katanya, ini akan mempercepatkan pemulihan sektor kreatif, seni dan budaya yang terjejas teruk akibat pandemik COVID-19 di mana lebih 90 peratus pengamal industri telah kehilangan atau mengalami sumber pendapatan yang berkurangan.

"Di bawah Bajet 2022, Kerajaan telah memperuntukkan RM50 juta untuk Program RIUH Keluarga Malaysia (RM20 juta) dan Platform Animasi Nasional (RM30 juta) untuk ditadbir melalui Kumpulan MyCreative (MyCreative Ventures, CENDANA dan RIUH).

"Program RIUH Keluarga Malaysia akan merancakkan industri dan dijangka mewujudkan lebih 5,000 peluang pekerjaan dan penubuhan Platform Animasi Nasional akan membawa animasi tempatan ke persada antarabangsa," katanya dalam satu kenyataan, pada Sabtu.

Mengulas lanjut, MyCreative berkata, RM188 juta untuk pelbagai inisiatif termasuk Geran Kandungan Digital, Projek Multimedia dan Kandungan Digital, Inisiatif Filem dan program Latihan dan Peningkatan Kemahiran serta Skim PERKESO Keselamatan Sosial untuk artis.

"Inisiatif lain yang akan membantu pemulihan dan pertumbuhan ekonomi jingga termasuk geran sepadan untuk organisasi yang melaksanakan inisiatif seni dan budaya dengan peruntukan RM50 juta," jelasnya.

Pengerusi MyCreative Noor Azmi Mat Said berkata, inisiatif yang diumumkan dalam bajet menunjukkan sokongan berterusan dan komitmen kerajaan untuk memperjuangkan industri kreatif dan akan membantu memacu pertumbuhan selanjutnya bagi ekonomi jingga Malaysia untuk merealisasikan potensinya menyumbang RM31.9 bilion kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara menjelang 2025, seperti yang digariskan dalam RMK-12.

Dalam pada itu, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MyCreative, Junady Nawawi berkata, insentif Pendaftaran e-Perolehan ialah diskaun yuran RM150 untuk menggalakkan perniagaan dari SOHO dan Ruang Kerja Bersama dan pengecualian duti hiburan ke atas aktiviti hiburan yang akan merangkumi taman tema dan pawagam di Wilayah Persekutuan akan membolehkan pengecualian cukai pelancongan dilanjutkan sehingga 31 Disember 2022 yang juga akan membantu pemulihan dan pertumbuhan ekonomi jingga.

"Pihak berkuasa negeri juga digalakkan memberi pengecualian duti hiburan bagi menyokong pemulihan sektor ini,"  jelasnya.