KUALA LUMPUR : Majlis Tindakan Ekonomi (EAC) sedang meneliti kertas cadangan Dewan Perniagaan dan Perindustrian Kebangsaan Malaysia (NCCIM) bagi memperkasakan Pelaburan Langsung Domestik (DDI) yang diserahkan kepada majlis itu bulan lalu.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi), Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, antara isu yang diberi tumpuan ialah iklim pelaburan yang lemah, ketidaktentuan persekitaran global dan kos operasi yang tinggi.

"Kerajaan akan terus mengadakan hubungan dengan komuniti perniagaan. Forum hari ini adalah platform yang baik untuk kita mengadakan perbincangan isu makro dan mikro, halangan yang boleh menghalang domestik pelaburan, dan lebih penting lagi cadangan untuk meningkatkan  DDI.

"Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada NCCIM dan 600,000 ahli daripada lima orang dewan konstituen atas sumbangan berharga anda kepada Malaysia transformasi ekonomi dan perindustrian," semasa menyampaikan ucaptama pada Forum secara maya NCCIM: bertajuk "Bagaimana untuk memulihkan Pelaburan Langsung Domestik?" pada Jumaat.

Kerajaan juga katanya akan terus bekerjasama rapat dengan sektor swasta bagi mewujudkan perniagaan yang lebih mesra dan cekap persekitaran untuk pelabur domestik dan asing.
 
Beliau menjelaskan, langkah itu termasuk meningkatkan penglibatan dan wacana terbuka dalam usaha mendapatkan maklum balas yang membina daripada perniagaan dan komuniti pelaburan.

"DDI sama pentingnya dengan Pelaburan Langsung Asing (FDI). Keseimbangan yang betul antara kedua-duanya adalah penting kerana ia saling melengkapi antara satu sama lain. Semasa kita mempromosikan FDI, kita mesti sama-sama agresif dalam mempromosikan DDI.

"Tinjauan baru-baru ini yang dibuat oleh NCCIM telah memberi sedikit pencerahan mengenai isu dan cabaran yang menyelubungi DDI di negara kita.

"Ini termasuk iklim pelaburan yang lemah, persekitaran global yang tidak menentu dan kos operasi yang tinggi. Laporan itu juga termasuk dasar utama cadangan untuk memerangi isu-isu ini.

"Cadangan ini telah diserahkan kepada Majlis Tindakan Ekonomi kira-kira sebulan lalu dan ia akan membuat susulan ke atas beberapa cadangan ini," ujarnya.