KUALA LUMPUR: Pengeluar produk pengguna yang berorientasikan kesihatan dan kesejahteraan, DXN Holdings Bhd membuat kemunculan semula di papan utama Bursa Malaysia pada nilai RM0.69 dengan jumlah pembukaan sebanyak 12.71 juta saham.

DXN Holdings telah mengumpul sejumlah RM112.0 juta hasil melalui penawaran runcitnya.

Daripada jumlah hasil yang diperoleh, RM80.0 juta telah diperuntukkan untuk pembayaran balik pinjaman bank manakala RM7.9 juta diperuntukkan untuk keperluan modal kerja, terutamanya untuk pembelian bahan mentah utama yang digunakan untuk menghasilkan barangan siap dan bahan pembungkusan utama.

RM24.1 juta lagi daripada jumlah hasil yang diperoleh akan digunakan untuk membayar yuran dan perbelanjaan untuk tawaran awam permulaan (IPO) dan penyenaraian DXN.

Bercakap pada majlis penyenaraian itu, Pengerusi Eksekutif dan Pengasas DXN, Datuk Lim Siow Jin berkata, DXN merancang untuk mengembangkan operasi perniagaannya kepada lima pasaran baharu dalam tempoh tiga hingga lima tahun akan datang.

“Ketika DXN memulakan perjalanan baharu ini, kami percaya penyenaraian ini akan membuka peluang baharu untuk perniagaan kami, membolehkan kami meningkatkan lagi keterlihatan dan akses korporat kami. ke pasaran baharu.

“Ini merupakan peristiwa penting bagi DXN, dan kami menantikan banyak peluang pertumbuhan yang akan menyertainya.”

Lim menyatakan bahawa lima negara ini, yang terletak di Amerika Latin dan Afrika, ialah Brazil, Argentina, Ghana, Niger dan Algeria.

“Cawangan baharu kami di Brazil dan Argentina dijangka beroperasi pada penghujung tahun ini, manakala tiga lagi negara dalam tempoh dua hingga tiga tahun akan datang.

“Kami menjangkakan bahawa ia akan mengambil masa antara tiga hingga lima tahun untuk membangunkan sepenuhnya potensi dalam lima pasaran baharu ini.

“Pada masa itu, kami berharap untuk bersedia sepenuhnya untuk memasuki pasaran China juga,” katanya.

Sebelum ini, DXN yang disenarai pada tahun 2003 telah dinyahsenarai pada Disember 2011 susulan pelaksanaan penstrukturan semula operasi syarikat.

Sejak penswastaan, pertumbuhan hasilnya meningkat pesat dengan kadar pertumbuhan tahunan kompaun (CAGR) sebanyak 17.2 peratus.

“Kami akan terus memberi tumpuan untuk menyampaikan produk pengguna yang berorientasikan kesihatan dan kesejahteraan kepada pelanggan kami di seluruh dunia dan memberikan pulangan kepada pemegang saham kami mengikut nisbah pembayaran sasaran kami antara 30 peratus hingga 50 peratus daripada keuntungan yang boleh diagihkan kepada pemilik DXN bagi setiap tahun kewangan yang disatukan,” katanya.

Berdasarkan saham biasa terbitan DXN yang diperbesarkan sebanyak 4.99 bilion dan harga pembukaan RM0.69, permodalan pasaran DXN adalah RM3.4 bilion.

Maybank Investment Bank Bhd ialah penasihat utama, penyelaras global bersama, pengumpul buku bersama, penaja jamin pengurusan bersama dan penaja jamin bersama untuk IPO.

CIMB Investment Bank Bhd ialah penyelaras global bersama, pengumpul buku bersama, penaja jamin pengurusan bersama dan penaja jamin bersama untuk IPO.

CLSA Ltd dan CLSA Securities Malaysia Sdn Bhd ialah penyelaras global bersama dan pengumpul buku bersama untuk IPO manakala RHB Investment Bank Bhd ialah pengumpul buku bersama dan penaja jamin bersama untuk IPO.