Prestasi suku pertama ekonomi negara berkembang sebanyak 4.5 peratus disokong aktiviti sektor swasta.

Bank Negara Malaysia dalam satu kenyataan berkata pertumbuhan penggunaan swasta yang kukuh menjadi pemacu utama itu.

"Pada sudut penawaran, sektor utama terus berkembang, dengan pengecualian sektor perlombongan akibat penurunan pengeluaran minyak dan gas asli akibat penutupan fasiliti pengeluaran.

"Perolehan semula dalam sektor pertanian disebabkan pemulihan kukuh dan pertambahan hasil kelapa sawit.

"Berdasarkan dasar suku tahunan yang disesuaikan mengikut suku tahunan, ekonomi meningkat sebanyak 1.1 peratus.

Jelas kenyataan itu lagi, bagi suku tersebut, purata inflasi turun pada 0.3 peratus.

"Inflasi pada bulan Januari dan Februari disebabkan harga bahan api dalam negeri yang lebih rendah.

"Bagaimanapun, inflasi berubah kepada 0.2 peratus pada Mac memandangkan trend minyak dunia yang semakin meningkat membawa harga bahan api domestik yang lebih tinggi sementara inflasi utama, tidak termasuk kesan perubahan dasar cukai penggunaan, tidak berubah pada 1.6 peratus," jelas kenyataan itu.

Jelas kenyataan itu lagi, berkuat kuasa suku pertama tahun 2019, Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) juga berterusan turun kepada kadar asas 2015 dari 2010.

Pemulihan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia mencerminkan peningkatan sumber dan liputan data, serta penambahbaikan metodologi, sejajar dengan piawaian antarabangsa untuk penyusunan statistik.

Sementara itu, pada suku pertama, ringgit meningkat sebanyak 1.4 peratus berbanding dolar AS, didorong aliran masuk portfolio bukan pemastautin yang berjumlah RM13.5 bilion.

"Bagaimanapun, sejak April, ringgit menyusut sebanyak 2.2 peratus berbanding dolar AS (hingga 15 Mei), sejajar dengan kebanyakan mata wang serantau.

"Tekanan susut nilai baru-baru ini mencerminkan sentimen pelabur berhati-hati dalam pasaran kewangan global di tengah-tengah prospek pertumbuhan global yang lemah serta ketidakpastian mengenai perkembangan perdagangan geopolitik dan global," jelas kenyataan itu.

Kenyataan Bank Negara Malaysia turut menyatakan bahawa ekonomi Malaysia dijangka terus berada di landasan pertumbuhan yang kukuh.

"Permintaan sektor swasta dijangka terus menjadi saingan pertumbuhan di tengah-tengah pengeluaran sektor awam yang lebih rendah.

"Sektor luaran mungkin berkembang sedikit seiring dengan permintaan global yang sederhana. Secara keseluruhannya, unjuran dasar ekonomi Malaysia berkembang antara 4.3 ke 4.8 peratus untuk tahun ini.

"Pada tahun 2019, kadar inflasi dijangka antara 0.7 sehingga 1.7 peratus. Inflasi teras dijangka stabil, disokong oleh peningkatan aktiviti ekonomi yang berterusan dan ketiadaan tekanan permintaan yang besar," jelas kenyataan itu.