KULIM: Ferrotec Holdings Corp akan mula membina kemudahan pembuatan baharunya di Taman Teknologi Tinggi Kulim, Kedah.

Kilang itu akan menjalankan pemasangan elektromekanikal dan fabrikasi bahan termaju untuk peralatan semikonduktor bagi memenuhi keperluan pelanggan di samping mengembangkan perniagaan syarikat di peringkat global.

Ketua Pegawai Eksekutif Ferrotec Manufacturing Malaysia Sdn Bhd, Eiji Miyanaga berkata, syarikat itu telah menyaksikan peningkatan permintaan untuk produk dan perkhidmatannya di Asia.

“Dengan permulaan pembinaan kemudahan pengeluaran baharu di Malaysia ini, Ferrotec komited untuk memacu usahanya memenuhi permintaan kapasiti yang semakin meningkat.

"Kami juga akan meningkatkan kesinambungan perniagaan yang penting untuk kejayaan pelanggan kami," kata Miyanaga selepas majlis pecah tanah syarikat itu di sini pada Selasa.

Timbalan ketua pegawai eksekutif (pembangunan pelaburan) Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) Lim Bee Vian berkata, acara itu adalah bukti reputasi Ferrotec sebagai peneraju global dalam industri pembuatan dan pemasangan sejak 42 tahun lalu.

Lim berkata projek ini bukan sahaja menunjukkan keyakinan Ferrotec terhadap cadangan pelaburan jangka panjang Malaysia tetapi juga keadaan industri pembuatan yang berkembang maju di Malaysia.

"Kami menyasarkan untuk membezakan diri kami daripada pesaing kami berdasarkan faktor tidak ketara ini — persekitaran perniagaan yang kompetitif dan kelebihan kos, infrastruktur yang dibangunkan dengan baik dan ketersediaan bakat teknikal dan pengurusan," katanya.

Lim berkata walaupun berdepan saingan daripada negara pengeluaran kos rendah, syarikat jentera dan peralatan (M&E) Malaysia terus berkembang maju dalam menghasilkan produk bernilai tambah tinggi dan perkhidmatan bersepadu, menyokong keperluan MNC dalam usaha mereka untuk melayani pelanggan mereka. lebih baik.

Beliau berkata MIDA menyasarkan untuk memudahkan syarikat sedemikian dengan mempromosikan peluang pelaburan berterusan bagi mengembangkan keupayaan operasi mereka bagi meningkatkan kualiti dan volum keluaran.

"Untuk meneruskan transformasi industri, kerajaan menggalakkan pelabur melabur dalam teknologi terkini yang boleh menyokong proses pembuatan termaju merentas rantaian bekalan," tambahnya. — DagangNews.com