KUALA LUMPUR: MIDF Research mengekalkan saranan 'beli' ke atas Lingkaran Trans Kota Holdings Bhd dengan harga sasaran disemak semula pada RM5.08 daripada RM4.60 sesaham.

Perkembangan itu susulan daripada tawaran bersyarat Amanat Lebuhraya Rakyat Bhd (ALR) bagi membeli semua sekuriti Lingkaran Trans Kota Sdn Bhd (LITRAK) dan syarikat bersekutu 50 peratusnya, Sistem Penyuraian Trafik KL Barat Holdings Sdn Bhd (SPRINT) dengan gabungan nilai perusahaan (EV) sebanyak RM3.93 bilion dengan andaian janji niaga itu dapat direalisasikan.

LITRAK adalah konsesi bagi Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) manakala SPRINT merupakan pemegang konsesi bagi Lebuhraya SPRINT.

"Tiada sebarang kenaikan kadar tol sehingga tamat tempoh konsesi dan ini bakal memberi penjimatan kira-kira RM4.3 bilion (tidak termasuk pengecualian cukai RM0.7 bilion) kepada kerajaan dalam subsidi tol.

"Penerbitan sukuk dianggarkan RM5.5 bilion bagi membiayai keseluruhan pengambilalihan serta tol yang dijangka tamat pada akhir Mei 2032 (berdasarkan kadar pertumbuhan tahunan kompaun volum tarfik sebanyak 1.7 peratus tahun) sebaik pembayaran balik sukuk terbabit selesai sepenuhnya dengan lebuh raya itu diserahkan semula kepada kerajaan," katanya.

Firma penyelidikan itu berkata, kesemua aliran tunai yang dikutip akan dimanfaatkan bagi membayar faedah dan prinsipal manakala sebarang lebihan dana akan digunakan untuk penebusan awal sukuk terbabit.

Konsesi Tol | ALR ambil alih empat syarikat


Bagaimanapun, katanya, kerajaan berkemungkinan melanjutkan tempoh konsesi bagi lebuh raya itu sehingga 10 tahun sebagai penyediaan penampan jika terdapat kekurangan dalam volum trafik yang diunjurkan.

"Kami percaya bahawa tawaran itu adalah menarik untuk dipertimbangkan oleh pemegang saham.

"Jika dibandingkan, tawaran oleh Kementerian Kewangan Diperbadankan kepada LITRAK Holdings pada Jun 2019 melibatkan harga tawaran RM5.21 sesaham yang mewakili harga pada nilai buku (P/BV) sebanyak 2.96 kali," kata MIDF Research.

Ia juga percaya bahawa susulan unjuran peningkatannya, para pelabur perlu menerima tawaran itu sebagai strategi keluar berikutan LDP dan SPRINT kekurangan pemangkin.

Menurut MIDF Research, purata trafik bertol bagi lebuh raya ini sememangnya menurun sejak beberapa tahun lepas akibat peningkatan penggunaan pengangkutan awam, terutama LRT dan MRT.

"Malah, dengan siapnya kemudahan laluan MRT2 dan MRT3 dijangka memberi tekanan penurunan seterusnya ke atas volum trafik bertol," katanya.

Sementara itu, Maybank Investment Bank (IB) pula melihat cadangan itu sebagai tawaran saling menguntungkan bagi LITRAK, kerajaan, (penjimatan dari segi pampasan tol yang perlu dibayar) dan pengguna lebuh raya (dengan kepastian tiada kenaikan kadar tol sehingga pertengahan 2032 atau lebih awal, apabila konsesi itu dijangka dikembalikan kepada kerajaan).

Maybank IB turut mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran RM4.85 sesaham.

Setakat 11 pagi ini, harga saham Lingkatan Trans Kota naik 44 sen kepada RM4.47 dengan 3.32 juta saham saling berpindah tangan.

-- BERNAMA