KUALA LUMPUR: Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil menyifatkan Hab Data dan Perkhidmatan Mastercard yang dilancarkan hari ini di ibu negara sebagai peluang baik untuk mengukuhkan kedudukan Malaysia dalam landskap ekonomi digital rantau ini.

Beliau berkata Malaysia kini menarik banyak syarikat global besar untuk menubuhkan pusat data mereka di negara ini, seiring dengan komitmen kerajaan untuk jadikan Malaysia sebagai peneraju dalam ekonomi digital.

"Saya melancarkan Hab Data dan Perkhidmatan Mastercard yang baharu di Malaysia untuk rantau Asia Pasifik," katanya dalam catatan di Facebooknya, hari ini.

Sementara itu, Mastercard dalam satu kenyataan berkata Hab Data dan Perkhidmatan Mastercard di Malaysia yang akan memberikan khidmat kepada pelanggan di seluruh rantau Asia Pasifik dengan menawarkan perkhidmatan melangkaui transaksi, juga akan memupuk barisan bakat-bakat merentasi keupayaan tertentu yang menumpukan kepada sains data, pembangunan produk dan rundingan pembayaran.

Syarikat penyelesaian teknologi pembayaran global itu berkata hab di Kuala Lumpur itu akan menyokong organisasi itu dalam memberikan penyelesaian kepada rakan kongsi dalam isu keselamatan siber, risiko kredit, dan analitik data untuk membantu pelanggan tempatan dan mereka di seluruh rantau ini dalam mengukur dan membolehkan potensi perniagaan mereka.

Pengurus Cawangan Malaysia dan Brunei Mastercard Beena Pothen berkata mempunyai sebuah Hab Data dan Perkhidmatan Mastercard di Malaysia mengukuhkan komitmen Mastercard untuk menyumbang kepada cita-cita negara ini muncul sebagai sebuah ekonomi digital dan membantu barisan bakat-bakat tempatan kerana Malaysia menyediakan sebuah latar belakang cemerlang dalam bentuk infrastruktur, teknologi dan insan.

"Ekonomi digital ialah satu penyumbang utama kepada pertumbuhan di Malaysia dan dijangka mewakili satu perempat daripada keluaran dalam negara kasar (KDNK) menjelang 2025, bermakna terdapat keperluan jelas membina keupayaan digital, memupuk bakat dan melabur dalam peningkatan kemahiran untuk menyokong pertumbuhan jangka panjang," katanya.

Pelancaran Hab Data dan Perkhidmatan Mastercard dilaksanakan berikutan pengumuman satu perkongsian antara Mastercard dan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) untuk membina sebuah Hab Inovasi Siber.

Menggunakan kepakaran Mastercard dalam keselamatan siber di samping infrastruktur pendidikan UTM, kemudahan baharu itu akan menawarkan kursus dan latihan kemahiran dalam bidang berkaitan keselamatan siber kepada pelajar dan profesional di pertengahan kerjaya, menyasarkan untuk membina tenaga kerja sedia-siber dan mengukuhkan ketahanan digital negara.

-- BERNAMA