KUALA LUMPUR: Mengekalkan kestabilan makroekonomi negara harus diberi keutamaan untuk prospek pertumbuhan ekonomi Malaysia, kata Shan Saeed, Ketua Ahli Ekonomi Juwai IQI.

Katanya, kerajaan harus terus mengekalkan konsistensi untuk memacu perdagangan dan perdagangan supaya melangkaui lebih RM2.5 hingga 3 trilion tahun depan.

“Peranan MITI dan MIDA telah menjadi penting dan pada pendapat saya, kedua-dua organisasi kerajaan menjalankan tugas dengan baik,” katanya kepada DagangNews.com hari ini.

Beliau diminta berkongsi pandangan dan harapan untuk 2022 sebagai pakar ekonomi global terkemuka.

Shan berkata, kerajaan juga harus mengekalkan penjagaan kesihatan untuk memberikan sokongan penuh kepada rakyat dalam mendapatkan kadar vaksinasi 100%.

“Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin yang di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri telah melakukan kerja yang cemerlang,” ujarnya .

Selain itu, Shan juga menyaran kerajaan agar melabur dalam teknologi dan meningkatkan set kemahiran orang ramai untuk berkembang dari segi ekonomi, sosial dan kewangan untuk pemerkasaan rakyat.

Katanya, Kecerdasan Buatan atau AI, dan teknologi akan menerajui pertumbuhan KDNK banyak ekonomi di seluruh dunia.

Walau apa rintangan dan tohmahan terhadap kerajaan, Shan yakin dan optimis Malaysia mempunyai potensi untuk mengharungi pergolakan ekonomi global dan akan datang, bazooka dalam pasaran ekuiti/bon global disebabkan tenaga buruh yang produktif dan percaya akan  membawa negara ke hadapan.

Sementara itu, Ketua Penganalisis Ekonomi, Bank Islam Malaysia Berhad, Dr Mohd Afzanizam Abdul Rashid ketika dihubungi berkata, apa yang beliau harapkan ialah kerajaan harus memastikan risiko jangkitan COVID-19 kekal rendah supaya ekonomi akan terus dapat dibuka.

Selain itu, beliau sarankan kerajaan terus memastikan langkah-langkah dalam Belanjawan 2022 dilaksanakan secepat mungkin bagi tujuan untuk merancakkan kegiatan ekonomi.

Sementara itu,  menurut Felo Kanan, Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura, Dr Oh Ei Sun kerajan harus menjadi “ombudsman” untuk mengawal selia pematuhan perniagaan terhadap amalan perniagaan terbaik yang diiktiraf di peringkat antarabangsa.

“Ini akan membolehkan perniagaan  berkembang maju seterusnya akan mewujudkan peluang pekerjaan yang sebelum ini banyak terjejas berikutan pandemik COVID-19,“ katanya.

Beliau berharap kerajaan tidak sewenang-wenangnya mengenakan kuota dan sekatan yang hanya berfungsi untuk menghalang pelaburan asing dan domestik.

“Secara jujur, ramai yang menjangkakan kerajaan kurang keupayaan, untuk merangsang ekonomi yang lemah secara proaktif.

‘’Tetapi yang paling tidak boleh dilakukan oleh kerajaan adalah untuk mengelak daripada mengenakan halangan dan kuota selanjutnya yang menghalang atau membebankan perniagaan yang sudah mengalami kemelesetan ekonomi yang teruk,” tegasnya.

Selain itu, beliau juga berharap agar kerajaan mengurangkan kerenah birokrasi di negara ini.

Dr Oh berkata, “Seperti yang terkenal Ronald Reagan semasa ucapan perasmiannya, kerajaan tidak menyelesaikan masalah; kerajaan adalah masalahnya.

“Sebagai contoh, terdapat begitu banyak perusahaan sosial di luar sana yang cuba memperkasakan masyarakat tempatan dari segi sosioekonomi, tetapi mereka sering terperangkap di antara perangkap birokrasi yang bukan NGO secara terang-terangan mahupun kebimbangan mengaut keuntungan semata-mata, dan boleh menikmati keistimewaan kedua-duanya.


*Berita asal di DagangNews.com