KUALA LUMPUR: Syarikat hospitaliti global Hilton telah mengumumkan enam perjanjian penting di Asia Pasifik merentasi portfolio jenama mewahnya, iaitu Waldorf Astoria Xi'an, Waldorf Astoria Shanghai Qiantan, Waldorf Astoria Kuala Lumpur, Waldorf Astoria Sydney, Conrad Nagoya dan LXR Hotels Hartanah & Resorts di Bali.

Perjanjian Waldorf Astoria Kuala Lumpur menandakan kemasukan jenama Waldorf Astoria ke Malaysia yang dijangka dibuka pada tahun 2024.

Hilton juga akan memperkenalkan jenama Conrad di negara ini dengan Conrad Kuala Lumpur, yang secara tentatif dirancang untuk dibuka pada 2023.

Dengan enam perjanjian terbaharu itu, bilangan hotel mewah Hilton di rantau ini meningkat kepada 20, dan ia akan menawarkan lebih daripada 50 hotel mewah di seluruh Asia Pasifik apabila hotel baharu ini dibuka pada tahun-tahun akan datang.

Hotel yang akan datang termasuk Conrad Chongqing, Conrad Shenzhen, Waldorf Astoria Jakarta, Waldorf Astoria Osaka dan Waldorf Astoria Tokyo Nihonbashi.

Dalam kenyataan media hari ini, Naib Presiden Kanan Pembangunan Hilton Asia Pasifik, Clarence Tan berkata, perjanjian baru-baru ini mencerminkan keyakinan yang dimiliki oleh pemilik, pemaju dan pelabur terhadap Hilton untuk menangkap permintaan yang semakin meningkat dan memberikan pulangan yang kukuh di destinasi yang paling dicari di Asia Pasifik.

"Sambil kami terus mengejar pertumbuhan organik yang berkualiti dan meningkatkan kesan rangkaian kami, kami sengaja mengutamakan perkongsian yang betul untuk menggunakan jenama yang betul di lokasi yang betul.

"Masa depan perjalanan mewah membentangkan peluang besar untuk pertumbuhan.

"Walaupun pemilik dan pemaju semakin optimistik tentang sektor pelancongan mewah, mereka tetap sangat selektif apabila melibatkan rakan kongsi dan jenama yang akan mengoptimumkan hasil mereka dan melihat Hilton dengan yakin untuk mengembangkan perniagaan mereka perniagaan," tambah Tan.

Menurut kenyataan itu, pemulihan pasca wabak telah mendorong peningkatan minat oleh pemilik dan pemaju dalam hartanah hospitaliti, apabila jumlah pelaburan hotel Asia Pasifik pada 2021 meningkat 46% tahun ke tahun melebihi AS$12 bilion (RM53.85 bilion) dan pelabur memberi tumpuan kepada memperoleh aset mewah atau resort.

Segmen perjalanan mewah juga dijangka berkembang apabila 42% pengguna Asia Pasifik yang berhasrat untuk melakukan perjalanan antarabangsa mencari pengalaman mewah.

Naib presiden hotel mewah Hilton Asia Pasifik, Nils-Arne Schroeder berkata: "Kekuatan dan pengiktirafan jenama mewah kami adalah pemacu utama pertumbuhan portfolio mewah kami di rantau ini.

"Dengan lebih banyak destinasi di Asia Pasifik menjadi semakin menarik kepada pengembara mewah hari ini, kami melihat permintaan yang semakin meningkat untuk jenama kami.

"Masa depan perjalanan mewah di rantau ini lebih cerah berbanding sebelum ini, kerana portfolio jenama mewah kami terus memasuki pasaran baharu yang menarik dan meningkatkan penanda aras hospitaliti mewah ke tahap yang lebih tinggi," katanya. - DagangNews.com