KUALA LUMPUR: Sambutan Hari Koperasi Negara 2023 (HKN'23) yang berlangsung pada 21 hingga 23 Julai lepas di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC), Kota Kinabalu telah berjaya mencatatkan prospek perniagaan sebanyak RM46.9 juta melalui 44 sesi padanan perniagaan.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi Datuk Ewon Benedick berkata keseluruhan jumlah jualan tunai dicatatkan adalah sebanyak RM1.47 juta dengan jumlah pengunjung direkodkan seramai 10,069 orang, selain itu sebanyak 219 reruai oleh agensi kerajaan, swasta, usahawan dan koperasi menyertai karnival jualan dan gerai pameran tersebut.

"Pelbagai aktiviti berkaitan keusahawanan diadakan antaranya 'Pocket Talk' (sesi perkongsian maklumat), khidmat nasihat perniagaan, bicara niaga inklusif dan kuiz keusahawanan," katanya dalam satu kenyataan pada Rabu.

Sepanjang penganjuran tiga hari HKN'23 itu Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (KUSKOP) berkata masyarakat setempat mendapat limpahan ekonomi daripada kehadiran anggota koperasi seluruh negara seperti industri perhotelan, pelancongan dan pengangkutan.

"Selain daripada itu, gerakan koperasi seluruh negara berjaya meningkatkan rangkaian kerjasama dengan pelbagai pihak menceburi pelbagai aktiviti perniagaan dan meningkatkan pendapatan koperasi," katanya.

-- BERNAMA