KUALA LUMPUR: HRD Corp pada Selasa memeterai Memorandum Persefahaman (MoU) dengan 13 rakan kongsi dalam usaha memperluas platform pembelajaran dalam talian e-LATiH.

MoU itu ditandatangani oleh Ketua Pegawai Eksekutif HRD Datuk Shahul Dawood dan wakil rakan kongsi terbabit seperti Microsoft, LinkedIn dan Skillsoft yang bertujuan memperluas akses kepada peluang pembelajaran untuk rakyat Malaysia.

Majlis itu turut menyaksikan kehadiran Menteri Sumber Manusia Steven Sim Chee Keong, Pengerusi HRD Corp Datuk Abu Huraira Abu Yazid dan Ketua Setiausaha Kementerian Sumber Manusia Datuk Seri Khairul Dzaimee Daud.

Kolaborasi pertama seumpamanya itu akan membolehkan HRD Corp menyediakan akses kepada 160,000 kursus tambahan melalui platform e-LATiH.

Antara yang menonjol dalam kerjasama ini ialah kursus kepimpinan, pengurusan dan pensijilan seperti Google Data Analytics dan Microsoft Cybersecurity Analyst.

Pada majlis itu, Sim mengulangi komitmen kerajaan dalam menyediakan peluang pembelajaran untuk rakyat Malaysia dan menangani jurang kemahiran kritikal serta mengumumkan sasaran 3 juta enrolmen di bawah program tersebut dalam tempoh tiga tahun akan datang, satu peningkatan ketara berbanding 1.22 juta ketika ini.

"Kementerian komited untuk memastikan setiap rakyat Malaysia mendapat akses kepada pembelajaran dan pembangunan agar tidak ada pihak yang ketinggalan.

"Kursus yang ditambah kepada e-LATiH telah disemak serta dipilih oleh rakan kongsi kami dan HRD Corp bagi menangani jurang kemahiran kritikal selain memenuhi permintaan dan jangkaan industri terutama dalam bidang teknologi bernilai tinggi seperti AI, Pembelajaran Mesin, kefasihan digital, kelestarian dan keselamatan siber," katanya.

Beliau turut mengumumkan penambahbaikan kepada Skim Kemudahan Latihan Pengubahsuaian HRD Corp (ALAT), meningkatkan bantuan kewangan yang dibenarkan daripada 30 peratus kepada maksimum 50 peratus daripada baki levi pada 1 Jan pada tahun permohonan dikemukakan. 

Peningkatan bantuan kewangan ini bertujuan menggalakkan majikan mengendali program latihan dan pembangunan kemahiran secara dalaman.

"Majikan boleh menggunakannya untuk membeli ataupun memperoleh alat bantuan latihan di tempat ataupun pejabat mereka.

"Jadi dengan adanya kedua-dua dasar baharu ini, kita harap penggunaan levi mencecah lebih 90 peratus," katanya.

Sim turut mengumumkan tiga penambahbaikan dari segi tatakelola baik HRD Corp iaitu penubuhan jawatankuasa risiko dan jawatankuasa tender.

Beliau berkata selain itu, HRD Corp akan mewujudkan akaun baharu yang dinamakan sebagai Dana Inisiatif Strategik bagi mengasingkan duit levi yang diterima supaya ia dapat digunakan sebaiknya oleh majikan.

-- BERNAMA