KUALA LUMPUR: Persidangan Antarabangsa Ekonomi dan Kewangan Islam (ICIEF) ke-15 memberi fokus   terhadap langkah membangunkan ekonomi kewangan Islam lebih mampan dan manusiawi, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Sehubungan itu, Perdana Menteri menyeru ilmuwan termasuk pengamal industri dan pembuat dasar meluaskan idea demi kemajuan ekonomi Malaysia khususnya selain dalam kalangan negara-negara Islam dan bukan Islam.

“Ahli akademik harus meningkatkan pengetahuan, selaras dengan teori, etika ekonomi Islam dan membangunkan aplikasi praktikal sejajar dengan prinsip teras MADANI.

“Institusi kewangan mesti menyepadukan prinsip ini ke dalam struktur teras dan proses membuat keputusan, dan memastikan produk mereka adalah saksama dan boleh diakses.

“Badan kawal selia mesti mewujudkan rangka kerja berinovasi, dengan insentif dan mengukuhkan etika, bukan pematuhan undang-undang semata-mata,” katanya.

Perdana Menteri berkata demikian ketika berucap merasmikan  ICIEF ke-15 di Sasana Kijang, Bank Negara Malaysia, di sini, pada Selasa.

Dalam masa sama, Anwar berharap kerjasama ini dapat dilakukan secara konsisten sekali gus membantu merealisasikan visi masa depan negara lebih baik.

Persidangan ICIEF ke-15 bermula hari ini hingga 22 Februari ini menghimpunkan hampir 500 peserta antaranya Pakistan, United Kingdom, Arab Saudi, Maghribi, Turki, Indonesia, Amerika Syarikat, Nigeria, Norway, Jerman dan India.