KUALA LUMPUR: Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua) mencatat peningkatan jualan 11.5 peratus kepada 22,940 unit kenderaan pada Disember 2021 berbanding 20,299 unit pada November kerana tindak balas terhadap gangguan bekalan yang terputus akibat COVID-19 mula menunjukkan hasil yang positif.

Bagaimanapun, pada asas tahunan, Perodua berkata ia mencatatkan 190,291 unit kenderaan yang dijual pada 2021, turun 29.8 peratus daripada 220,154 unit pada 2020 berikutan kesan pandemik, gangguan bekalan cip semikonduktor dan banjir baru-baru ini menjejaskan pengeluaran.

Dalam satu kenyataan pada Selasa, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Datuk Zainal Abidin Ahmad berkata sebanyak 190,291 unit kenderaan yang didaftarkan adalah di bawah sasaran kumpulan iaitu 200,000 unit kerana cabaran pada 2021 adalah lebih besar daripada yang dijangkakan.

Walaupun begitu, Myvi terus menerajui keseluruhan pasaran di Malaysia dari segi jualan mengikut model dengan 47,525 unit, diikuti oleh model Axia dan Bezza.

"Walaupun mencatat prestasi yang lebih rendah daripada jangkaan untuk tahun 2021, langkah untuk mengatasi kesan COVID-19 telah berjaya.

"Kami dan pembekal bekerjasama dan menyelaraskan usaha bagi memastikan gangguan dikurangkan.

"Usaha ini termasuklah menyediakan pasukan kakitangan yang bersedia mengambil langkah proaktif di fasiliti gantian jika pembekal berada di bawah sekatan pergerakan, kami juga memperuntukkan kakitangan Perodua untuk menyokong mana-mana pembekal yang memerlukan penggantian tenaga kerja sementara," kata Zainal Abidin.

Mengenai industri secara keseluruhan, beliau berkata jumlah keseluruhan industri (TIV) 2021 menyaksikan anggaran penurunan sebanyak 23.6 peratus kepada 504,536 unit berbanding 528,172 unit yang dijual pada 2020.

"Rantaian bekalan automotif tempatan mengalami kemerosotan besar dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Bagaimanapun, terdapat satu kelebihan kerana tempahan untuk kenderaan Perodua kekal sihat," katanya sambil menambah pengguna terus memberi respons positif terhadap pengecualian cukai jualan yang diperkenalkan kerajaan.

Pada Disember 2021, beliau berkata Perodua mengunjurkan sasaran jualan sebanyak 240,000 unit untuk 2022. Angka itu mungkin akan disemak semula akhir bulan ini, selepas mengambil kira perkembangan dan keadaan terkini.

Mengenai program Bantuan Banjir Perodua baru-baru ini, Zainal Abidin berkata kira-kira 1,675 orang telah memberi respons dengan menghantar kenderaan mereka untuk diperiksa di pusat servis Perodua di seluruh negara.

Program yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada 26 Disember 2021 telah menarik minat ramai, katanya.

Keutamaan Perodua adalah untuk bekerjasama dengan syarikat insurans dan rakan kongsi lain bagi mempercepatkan proses kelulusan untuk membaiki dan memulihkan kenderaan yang rosak akibat banjir.

"Kami faham bahawa kebanyakan pelanggan kami bergantung pada kereta mereka untuk aktiviti harian dan kami akan melakukan yang terbaik untuk membantu," tambah Zainal Abidin.

-- BERNAMA