Pasaran getah Malaysia dijangka meningkat pada minggu depan berikutan unjuran peningkatan harga minyak mentah global, kata peniaga.

Ia susulan laporan tindakan Amerika Syarikat melancarkan berpuluh-puluh peluru berpandu ke atas sebuah pangkalan udara Syria pada Jumaat yang melonjakkan harga minyak mencecah paras tertinggi dalam masa hampir sebulan pada hari sama.

Seorang peniaga menyifatkan kenaikan harga bahan api itu akan menjadikan getah sintetik lebih mahal, sekaligus meningkatkan harga getah asli.

Selain itu, laporan mengenai rancangan Thailand menubuhkan sebuah pusat ujian tayar dan kenderaan bertaraf antarabangsa yang pertama di negara itu pada tahun depan juga dijangka turut merangsang permintaan terhadap komoditi itu.

"Laporan itu menyatakan pusat bernilai US$107.6 juta yang bakal beroperasi sepenuhnya pada 2019, akan dimanfaatkan bagi tujuan penyelidikan dan pembangunan.

"Ini akan menjadikan negara itu sebagai hab serantau untuk produk automotif generasi baharu," katanya kepada Bernama.

Bagi minggu yang baru berakhir, pasaran didagangkan secara bercampur-campur yang kebanyakannya dipacu oleh penyusutan harga minyak mentah serta stok simpanan getah di pelabuhan-pelabuhan Jepun.

Ia juga seiring dengan prestasi pasaran hadapan getah di Bursa Komoditi Tokyo.

Bagi perbandingan Jumaat ke Jumaat, harga fizikal Lembaga Getah Malaysia bagi gred tayar SMR 20 susut 31.5 sen kepada 767 sen sekilogram manakala susu getah pukal merosot 7.5 sen kepada 664 sen sekilogram.

Pada 5 petang, harga penutup tidak rasmi bagi gred tayar SMR 20 menokok tiga sen kepada 760 sen sekilogram manakala susu getah pukal merosot 11 sen kepada 662.5 sen sekilogram. -- BERNAMA