KUALA LUMPUR: Pertanyaan aktiviti pasaran luar biasa (UMA) terhadap syarikat dikaitkan dengan pelabur Datuk Dr Yu Kuan Chon seperti Rapid Synergy, YNH Property dan Imaspro Corp Bhd, dilihat bertindak seperti pencetus kepada penjualan besar-besaran di Bursa Malaysia, kata penganalisis pasaran.

Ketiga-tiga saham syarikat tersebut telah kehilangan gabungan permodalan pasaran RM5.14 bilion sejak awal tahun ini.

Berdasarkan pegangan saham Yu sebanyak 29%-32% dalam syarikat, kerugian kertas beliau berjumlah RM1.32 bilion.

Dua pelabur menyaksikan nilai bersih mereka menjunam hampir RM300 juta dalam tempoh tersebut, menurut laporan The Edge.

Pertama ialah Law Kok Thye iaitu Pengarah Urusan kumpulan Leform Bhd, yang mempunyai kepentingan 81% dalam syarikat itu. Law menyaksikan kerugian kertas sebanyak RM295.6 juta tahun ini, hanya daripada Leform mencatatkan rekod merah tiga hari sejak 16 Januari.

Kedua ialah Tan Sri Ikmal Opat Abdullah, yang mempunyai kepentingan 30.11% dalam Widad Group Bhd, yang sahamnya susut 30 sen atau 61.22% pada Khamis (18 Jan), kehilangan nilai pasaran bernilai RM913.5 juta dalam satu hari. Kerugian kertas yang dikaitkan dengan Ikmal Opat, pengerusi eksekutifnya, ialah RM275 juta.

Ketua Penyelidikan di Malacca Securities, Loui Low berkata, jualan berterusan itu jelas, didorong oleh peruncit yang memegang saham awal, mewujudkan kesan penularan, kerana penjualan oleh peruncit, terutamanya apabila menggunakan margin, membawa kepada panggilan margin dan kerugian seterusnya dalam pelbagai syarikat yang dipegang.

Kesalinghubungan ini merebak kepada syarikat seperti Sarawak Consolidated Industries Bhd, Masteron Holdings Bhd, dan Leform Bhd, menyebabkan kesan domino.

"Pada mulanya, hanya tiga kaunter terjejas, tetapi apabila lebih banyak peruncit terpaksa menjual di pasaran ini, penjualan yang lebih meluas berlaku, memberi kesan kepada banyak syarikat," katanya kepada Business Times.

Low berkata kejadian dan peristiwa ini akan berlaku sekali-sekala di mana akan terdapat beberapa kes yang sama walaupun ia tidak berlaku untuk sekian lama, ia mungkin hanya satu lagi kitaran penjualan.

RM7.1 bilion permodalan saham lenyap

Penjualan berterusan dalam kalangan saham bermodal kecil (small cap) yang melanda Bursa Malaysia telah mengakibatkan RM7.1 bilion permodalan pasaran lenyap dalam kalangan 13 syarikat yang paling teruk terjejas sejak awal tahun ini.

Kerugian itu berlaku selepas rali pendek dan agresif dalam beberapa syarikat pada minggu pertama 2024, dengan  penurunan harga saham berlanjutan sehingga Isnin (15 Januari).

Sebanyak 13 syarikat ini ialah syarikat yang sahamnya menjunam sama ada mencecah had penurunan, menarik pertanyaan aktiviti pasaran luar biasa (UMA) daripada pengawal selia bursa, atau mencetuskan pembekuan jualan pendek intra-hari mereka (IDSS).

Tidak perlu panik

Senada dengan pendapat beliau ialah pengurus dana Tradeview Capital Neoh Jia Man semasa mengulas mengenai jumlah pertanyaan aktiviti pasaran luar biasa yang tinggi sejak awal tahun ini.

"Kejadian ini jarang berlaku dalam pasaran dan berkemungkinan dikaitkan dengan kesan domino yang berpunca daripada kejatuhan beberapa saham yang telah disokong secara buatan oleh ekuiti- pembiayaan yang disokong daripada sindiket tertentu," kata beliau.

Bagaimanapun beliau tidak percaya penjualan itu menandakan isu pasaran asas yang lebih luas, kerana kesannya kebanyakannya terkandung dalam beberapa kaunter yang sangat spekulatif tanpa sokongan asas.

"Malah, ini mungkin memberikan peluang yang jarang berlaku kepada pelabur untuk mengumpul saham berkualiti tinggi untuk pelaburan jangka panjang," katanya.

Neoh menambah bahawa walaupun kesan ke atas sentimen pelabur tidak dapat dielakkan, beliau tidak fikir ada keperluan untuk panik, kerana penjualan yang berterusan tidak berpunca daripada kemerosotan dalam asas saham. - DagangNews.com