KUALA LUMPUR: Kerajaan boleh pertimbang melaksanakan liberalisasi ekonomi melalui inisiatif terutamanya dari aspek perdagangan antarabangsa untuk memberi lebih banyak suntikan kepada impak ekonomi berpanjangan, demikian menurut seorang pakar ekonomi.

Ketua ekonomi Malaysian Rating Corporation Bhd (MARC) Firdaos Rosli berkata, inisiatif kerajaan kini lebih tertumpu kepada permintaan swasta dan tidak kepada penawaran kerana permintaan swasta menguasai kira-kira 60 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara pada masa ini.

"Penawaran agak sukar sedikit kerana impaknya tidak serta-merta dan jika kerajaan buka ekonomi sekarang, kerajaan tidak akan nampak impaknya secara serta-merta pada tahun tersebut, mungkin impaknya pada tahun kedua, ketiga dan seterusnya.

"Tetapi kalau kerajaan tumpu kepada permintaan swasta, impaknya adalah serta-merta. Contohnya, kerajaan bagi bantuan RM2,000 Keluarga Malaysia kepada seseorang, dia akan ambik duit itu dan belanja terus, tetapi bagi penawaran ini lambat sedikit sebab syarikat atau pelaburan langsung asing kena wujudkan kilang, (dapatkan) tenaga kerja, ini akan makan masa," katanya dalam program Bernama TV - Ruang Bicara bertajuk 'Memahami Bajet 2022' pada Selasa.

Firdaos berkata, sekiranya inisiatif diberikan kepada penawaran, impaknya lebih berpanjangan (long lasting) dan jika kerajaan mahu membuka ekonomi, ada beberapa inisiatif yang boleh diperkenalkan kerajaan terutamanya dari segi aspek perdagangan antarabangsa kerana ini akan memberi lebih banyak suntikan kepada impak jangka panjang.

Mengambil contoh ketika negara berdepan krisis komoditi pada tahun 80-an dan terpaksa menanggung hutang tinggi iaitu lebih 100 peratus daripada KDNK, beliau berkata kerajaan pada masa itu meliberalisasikan sektor perkilangan iaitu ekuiti kepada perkilangan dibuka 100 peratus kepada pegangan asing.

"Disebabkan itu, FDI dari Jepun masuk ke dalam negara dan mengembangkan ekonomi. Seterusnya, beban hutang pada ketika itu nampak semakin kurang setiap tahun kerana ekonomi berkembang lebih pesat daripada kadar hutang terkumpul," katanya.

Firdaos berkata dalam dekad 80-an sebelum krisis kewangan Asia, kadar hasil negara meningkat sekitar 11.6 peratus setiap tahun berbanding hanya lapan peratus dari segi perbelanjaan.

Jelasnya, dalam erti kata lain, negara mempunyai banyak cukai daripada apa yang dibelanjakan pada masa itu dan kerajaan boleh buat perkara sama pada ketika ini untuk liberalisasi ekonomi kerana ia akan menyebabkan kadar hutang menjadi semakin kecil.

"Semakin besar ekonomi negara, semakin perlu liberalisasi ekonomi untuk menampakkan hutang negara semakin kecil," tambahnya.

-- BERNAMA