KUALA LUMPUR: Malaysia Aviation Group Bhd (MAG) akan menambah jumlah pesawatnya dengan memperkenalkan 12 pesawat baharu pada 2024, termasuk Airbus 330-900 (A330neo) pertamanya, yang dijadualkan tiba pada suku ketiga tahun ini.

Menurut kumpulan itu dalam kenyataan pada Isnin, ia akan menerima empat pesawat A330neo pada tahun ini, selain lapan Boeing 737-8, untuk menyokong keperluan pertumbuhan rangkaiannya.

MAG berkata ia menandatangani memorandum persefahaman dengan Airbus, Rolls-Royce dan Avolon pada Ogos 2022 untuk pembelian 20 pesawat A330neo yang dijadualkan diserahkan sehingga 2028.

"Sebanyak 10 daripada pesawat tersebut dibeli secara terus daripada Airbus dengan jualan dan perjanjian pajakan balik dengan Avolon manakala baki 10 lagi dipajak terus daripada Avolon," katanya.

Menurut kumpulan itu, pesawat A330neo menyediakan kecekapan operasi yang lebih baik kepada kumpulan pesawatnya selain turut membolehkannya memberi tumpuan kepada sasaran alam sekitar dengan menawarkan pengurangan sehingga 25 peratus untuk penggunaan bahan api dan pelepasan.

Katanya pembelian tersebut akan menggariskan komitmen kumpulan yang berusaha untuk memodenkan dan meningkatkan standard penawaran perkhidmatannya selain memastikan sokongan untuk pertumbuhan industri penerbangan pascapandemik.

Pengarah Urusan Kumpulan MAG Datuk Kapten Izham Ismail berkata pengenalan pesawat A330neo yang pertama pada suku ketiga akan menggantikan kumpulan pesawat A330ceo secara berperingkat dan beroperasi di rangkaian di seluruh Asia, Oceania dan Timur Tengah.

"Kami akan terus menyalurkan pelaburan kami kepada usaha yang sejajar secara strategik dengan tonggak utama yang memacu cadangan nilai pelanggan kami, iaitu keselesaan kabin, makan dalam pesawat dan penyampaian perkhidmatan kru kabin kami," katanya.

Selain itu, kumpulan akan mengubah suai enam daripada pesawat A350-900 bermula pada 2026 untuk memastikan keseragaman kabin yang konsisten dan pengalaman premium untuk penumpang sejajar dengan kabin A330neo baharu, mengukuhkan lagi inisiatif pemodenan kumpulan pesawatnya.

MAG kini mempunyai 104 pesawat melalui anak syarikatnya Malaysia Airlines, Firefly, MASwings dan MASkargo.

-- BERNAMA