KUALA LUMPUR: Malaysia Aviation Group (MAG), syarikat induk Malaysia Airlines Bhd, bakal memperoleh 25 pesawat baharu Boeing 737-8, melalui perjanjian sewaan jangka masa panjang yang dimeterai bersama Air Lease Corporation (ALC).

Air Lease Corporation dalam satu kenyataan pada Isnin berkata, proses penghantaran akan bermula pada 2023, sehingga awal 2026.

“ALC dengan berbesar hati mengumumkan perjanjian yang signifikan untuk 25 pesawat baharu 737-8 dengan MAG. 25 pesawat ini akan membantu Malaysia Airlines memperluaskan lagi rangkaian penerbangan, dan menambahbaik operasi dan kecekapan barisan pesawat mereka,” kata Pengerusi Eksekutif ALC, Steven F Udvar-Hazy.

Dalam kenyataan sama, Ketua Pengarah Urusan MAG, Izham Ismail berkata, selepas melalui proses tender yang ketat, syarikat itu bersetuju untuk melantik ALC sebagai penyewa pesawat bagi barisan Boeing 737-8.

“Langkah ini terikat dengan terma penstrukturan dalam perjanjian sewaan sedia ada dengan Boeing. Kami berbesar hati dapat bekerjasama dengan ALC, rakan kongsi yang komited untuk menjadi sebahagian daripada perjalanan ke hadapan, seperti mana tergaris dalam Pelan Perniagaan Jangka Panjang 2.0 (LTBP 2.0).

“737-8 ini merupakan kunci kepada LTBP 2.0, dengan tawaran produk yang unggul, dan prestasi pesawat yang lebih baik, antara lain – meningkatkan kecekapan penggunaan minyak sehingga 15 peratus. Ini sejajar dengan rancangan kemampanan kami, yang juga membolehkan MAB mempunyai fleksibiliti dan ketangkasan untuk melaksanakan strategi rangkaian masa hadapan,”  katanya lagi.

Selain 25 pesawat Boeing ini, Malaysia Airlines juga mempunyai perjanjian sewaan jangka Panjang untuk enam Airbus A350-900 dengan ALC.