KUALA LUMPUR: Biarpun menjadi tahun yang mencabar bagi Malaysia, negara menutup tirai 2021 dengan melakar kejayaan kerana jumlah perdagangan, buat pertama kali dalam sejarah, mencecah paras RM2 trilion, kata Menteri Kanan merangkap Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Dagangan berkembang 24.6 peratus tahun ke tahun kepada RM2.01 trilion bagi tempoh Januari-November 2021.

Mohamed Azmin berkata Malaysia juga menarik sejumlah RM177.8 bilion pelaburan diluluskan dalam sektor pembuatan, perkhidmatan dan utama dalam tempoh Januari hingga September 2021, mewakili lonjakan terkumpul 51.5 peratus berbanding tempoh yang sama pada tahun 2020.

"Di sebalik keraguan para pakar dan pengkritik, prestasi perdagangan kami dan kejayaan pelaburan langsung asing (FDI) untuk 2021 telah meletakkan Malaysia di landasan yang betul untuk pertumbuhan ekonomi yang mampan, kukuh dan makmur," kata Mohamed Azmin dalam perutusannya sempena Tahun Baharu 2022.

Bagaimanapun, Mohamed Azmin menggesa usaha haru dipertingkatkan pada 2022 bagi memastikan Malaysia kekal berdaya saing melalui cabaran ekonomi yang lebih besar berikutan prospek ekonomi global kekal mencabar dalam keadaan ketidaktentuan.

"Mari kita memasuki tahun 2022 dengan strategi baharu dan menguatkan semula azam untuk memacu ekonomi digital, teknologi hijau dan sektor Revolusi Perindustrian Keempat.

"Kita mesti mengukuhkan keyakinan kita untuk merealisasikan Aspirasi Pelaburan Nasional kita dan melaksanakan agenda alam sekitar, sosial dan tadbir urus untuk menjana ekosistem pelaburan yang begitu penting dalam menarik pelaburan berkualiti tinggi, berorientasikan teknologi dan memastikan kemampanan jangka panjang serta mewujudkan kemahiran tinggi. pekerjaan," katanya.

Dalam memasuki tahun 2022 dengan penuh harapan dan keyakinan, beliau berkata rakyat Malaysia harus berani menghadapi cabaran Tahun Baharu dan mengukuhkan komitmen untuk bekerja lebih gigih bersama sebagai sebuah keluarga, demi kemajuan negara, keamanan dan kemakmuran.

-- BERNAMA