KUALA LUMPUR: Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia diunjurkan berkembang sebanyak 13.5 peratus tahun ke tahun pada suku ketiga tahun ini, dipacu oleh pemulihan dalam segmen berkaitan pelancongan serta kesan asas rendah, kata CGS-CIMB.

Dalam nota penyelidikan hari ini, ia berkata kadar pertumbuhan, kenaikan daripada 8.9 peratus tahun ke tahun pada suku kedua 2022 oleh data terkini mengenai ekonomi Malaysia yang meliputi hampir 80 peratus daripada KDNK.

"Pertumbuhan dua angka itu disumbangkan oleh pemulihan seterunya dalam sektor berkaitan pelancongan dalam persekitaran peningkatan berterusan dalam perjalanan udara domestik dan ketibaan pelancong antarabangsa serta daripada kesan asas rendah susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada suku ketiga 2021.

"Selain itu, campur tangan kerajaan ke atas harga dan subsidi telah meminimumkan kesan terhadap pendapatan boleh guna isi rumah, ia mungkin memberi sokongan kepada pertumbuhan penggunaan," katanya.

Kerajaan dijadualkan mengeluarkan data KDNK suku ketiga esok.

Mengekalkan unjuran pertumbuhan KDNK 2022 sebanyak 7.3 peratus, CGS-CIMB berkata selain menormalkan aktiviti ekonomi, kesan daripada kesan asas rendah kali ini sangat kukuh pada angka tahun ke tahun, oleh itu semua data suku ketiga harus menunjukkan peningkatan yang mantap.

"Prestasi KDNK suku ketiga 2022 yang kukuh akan berkurangan apabila tiada kesan asas yang rendah. Kami menjangkakan permintaan terpendam menjadi sederhana apabila Bank Negara Malaysia (BNM) meneruskan kitaran normalisasinya dalam persekitaran jangkaan inflasi permintaan yang mampan," katanya.

Ia mengunjurkan pertumbuhan KDNK kepada sederhana kepada lima peratus pada 2023.

Mengenai Kadar Dasar Semalaman (OPR), CGS-CIMB mengunjurkan dua kenaikan kadar 25 mata asas (bps) pada tahun 2023, menaikkan kadar utama kepada 3.25 peratus.

Sementara itu, MIDF Research berkata jualan perdagangan pengedaran yang kukuh pada suku ketiga 2022 memberi bayangan bahawa pertumbuhan KDNK yang kukuh untuk suku tersebut.

Pertumbuhan jualan perdagangan pengedaran Malaysia sebanyak 23.9 peratus tahun ke tahun kepada RM134 bilion pada September 2022 menandakan lima bulan berturut-turut pengembangan dua digit, menjadikan pertumbuhan suku ketiga kepada 32.7 peratus tahun ke tahun.

Mengikut komponen, perbelanjaan runcit berkembang kukuh sebanyak 30 peratus tahun ke tahun, perdagangan borong bertambah sebanyak 13.3 peratus tahun ke tahun dan jualan kenderaan bermotor sebanyak melonjak 51 peratus tahun ke tahun.

"Kadar pertumbuhan yang tinggi dijangka berlaku disebabkan oleh kesan asas rendah kerana Malaysia PKP dilaksanakan di seluruh negara dari Julai 2021 hingga September 2021," katanya.

MIDF Research berkata perbelanjaan domestik kukuh didorong oleh tekanan inflasi yang stabil, pasaran buruh yang bertambah baik dan monetari yang akomodatif serta dasar fiskal.

"Kami berpendapat momentum permintaan dalam negeri yang menggalakkan akan berlanjutan pada suku keempat 2022 dan 2023 dalam persekitaran pasaran buruh yang stabil, tekanan inflasi semakin berkurangan dan faktor dasar ekonomi," katanya.

Mengenai kenyataan oleh Malaysia Airports Holdings Bhd bahawa jumlah pergerakan penumpang di negara ini berjumlah 5.3 juta pada September tahun ini, MIDF Research berkata ia adalah kira-kira 63.7 peratus daripada paras dicatatkan pada September tahun 2019.

"Melangkah ke hadapan, kami menjangkakan pergerakan penumpang di lapangan terbang akan bertambah baik pada suku keempat 2022 disebabkan pembukaan semula pintu sempadan oleh Jepun dan kekal dalam mod pemulihan secara beransur-ansur pada 2023 apabila China menamatkan sekatan perjalanan.

"Pemulihan ke arah tahap yang sama seperti tahun 2019 masih jauh lagi walaupun pintu sempadan antarabangsa dibuka semula oleh Malaysia. Kami berpendapat bahawa trafik penumpang akan mencapai tahap tahun 2019 adalah pada 2024," katanya.

MIDF Research berkata melihat prospek makro dan asas yang bertambah baik, pertumbuhan perdagangan runcit diunjurkan berkembang 17.6 peratus untuk tahun ini kerana permintaan terpendam akan berterusan sehingga akhir tahun ini, disokong oleh pasaran buruh yang bertambah baik, tekanan inflasi yang stabil dan ekonomi domestik dibuka semula.

"Walaupun OPR berada pada trajektori menaik, kami percaya ia akan memberi kesan minimum ke atas perbelanjaan domestik. OPR semasa pada 2.75 peratus masih di bawah paras 2019 iaitu 3.00 peratus.

"Kami berpendapat dasar monetari Malaysia sedang dalam proses normalisasi dan bukannya diperketatkan, mungkin mencapai tahap 3.00 peratus menjelang awal tahun 2023," katanya.

-- BERNAMA