KUALA LUMPUR: Industri pemula niaga di Malaysia telah melihat perkembangan yang positif tetapi masih banyak yang perlu dibuat untuk menjadikan negara ini sebagai hab pemula niaga, kata Suruhanjaya Sekuriti (SC).

Pengerusi SC Datuk Seri Awang Adek Hussin berkata memperdalamkan kumpulan modal serta menggalakkan komuniti pelabur tempatan melabur dalam ekosistem pemula niaga adalah dua bidang kritikal yang sedang maju bagi membolehkan negara ini muncul sebagai hab pemula niaga.

Perusahaan kecil dan sederhana (PKS) termasuk pemula niaga, memainkan peranan penting dalam memacu aktiviti di peringkat nasional dan negeri kerana ia menyumbang separuh daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara.

"Memandangkan kepentingan PKS kepada ekonomi, adalah penting untuk menangani jurang penawaran-permintaan bagi membiayai perniagaan ini," katanya pada pelancaran Dana Penjana Selangor sempena program Corporate Venture Capital (CVC) semalam.

Pembiayaan pasaran modal menyediakan penyelesaian yang berdaya maju dengan membenarkan PKS mengumpul dana dengan cara yang fleksibel dan kreatif.

"Ini akan memudahkan mereka berkembang dan menyumbang lebih banyak kepada ekonomi sebenar serta berpotensi untuk disenaraikan dalam bursa saham," katanya.

Daripada segi penawaran pembiayaan, Awang Adek menjelaskan PKS menghadapi kesukaran untuk mengakses pembiayaan mampan perniagaan, yang mana pinjaman bank tradisional mungkin mempunyai had dalam memenuhi keperluan pembiayaan mereka.

"Daripada segi permintaan (pembiayaan), PKS, terutamanya pemula niaga, sering menghadapi risiko yang lebih mencabar termasuk kadar kelangsungan hidup yang agak minimum berbanding firma yang lebih besar.

"Ini membawa kepada corak kadar keluar masuk yang tinggi merentas pelbagai sektor ekonomi, yang menyebabkan institusi kewangan melihatnya sebagai prospek pinjaman yang agak berisiko," katanya sambil menambah dinamik ini menghalang lagi akses PKS kepada pembiayaan.

Pasaran modal boleh memupuk keyakinan pelabur serta menarik lebih banyak modal dalam memacu pertumbuhan PKS dengan menekankan tadbir urus, ketelusan, pendedahan dan minat pelabur.

"Kerajaan sewajarnya dipuji atas komitmennya untuk membangunkan ekosistem pemula niaga Malaysia," katanya.

Bajet 2023 yang disemak semula menonjolkan beberapa inisiatif yang bertujuan menyokong perniagaan, khususnya perusahaan mikro, kecil dan sederhana.

"Antara lain, RM40 bilion diperuntukkan kepada PKS sebagai pembiayaan serta jaminan oleh agensi kerajaan," katanya.

Bagaimanapun, jurang pembiayaan daripada segi pengumpulan dana masih wujud yang mana pemula niaga masih bergelut, terutamanya pada peringkat pembiayaan yang lebih baharu, situasi yang dianggap sebagai "Lembah Maut", dalam industri modal teroka (VC) disebabkan kekurangan pembiayaan.

"Di sinilah program dana padanan terbukti berkesan dalam menarik pelabur swasta ke Malaysia," katanya lagi.

Beliau berkata pendekatan ini mencapai keseimbangan yang tepat antara mengoptimumkan perbelanjaan awam dan menyesakkan modal swasta ke dalam ekosistem.

"Selain itu, program ini berfungsi sebagai pembina komuniti serta jambatan antara syarikat permulaan Malaysia dan komuniti pelabur global," katanya.

Beliau berkata Dana Penjana Nasional, yang diuruskan oleh Penjana Kapital Sdn Bhd (PKSB), adalah satu contoh ketara yang memanfaatkan kepakaran serta rangkaian pengurus VC tempatan dan global untuk mengenal pasti serta menyokong syarikat baharu yang berpotensi dengan berkesan.

"Saya agak teruja apabila melihat model ini ditiru di peringkat negeri. Pelancaran Dana Penjana Selangor mencontohi komitmen kerajaan negeri untuk memupuk ekosistem pemula niaga yang berkembang maju," katanya.

Beliau berkata ini sepatutnya melengkapkan program sedia ada dalam menyokong serta memupuk pemula niaga teknologi, membuka jalan dalam membolehkan ekonomi Selangor dan Malaysia menjadi pusat inovasi serta keusahawanan.

Awang Adek berkata terdapat juga minat yang semakin bertambah dari Selangor, Pulau Pinang dan Sarawak untuk membantu pemula niaga termasuk PKS melalui pembiayaan pasaran modal.

-- BERNAMA