KUALA LUMPUR: Maybank Investment Banking Group menjangkakan dasar fiskal kurang mengembang dalam Bajet 2023 dengan defisit belanjawan lebih rendah kepada nisbah keluaran dalam negara kasar (KDNK) pada lima peratus di tengah-tengah kekangan fiskal.

Ketua Ahli Ekonominya Suhaimi Ilias berkata kerajaan dijangka memulakan konsolidasi fiskal jangka sederhana sejajar dengan sasaran untuk menurunkan defisit bajet daripada antara enam dan 6.5 peratus daripada KDNK sejak 2020 kepada antara tiga dan 3.5 peratus menjelang 2025 mengikut Rancangan Malaysia Kedua belas (RMKe-12).

"Saya rasa proses perlu bermula pada 2023, yang merupakan titik pertengahan bagi RMKe-12 dan ini juga munasabah daripada perspektif kerajaan mengenai pembaharuan fiskal dan peralihan daripada subsidi menyeluruh ketika ini kepada subsidi bersasar," katanya semasa webinar Bursa Malaysia-Maybank Sectorial Series "Why Malaysia", semalam.

Beliau berkata keperluan untuk melaksanakan konsolidasi fiskal jangka sederhana juga penting seperti mendapatkan sumber hasil yang lebih mampan daripada hanya bergantung kepada hasil berkaitan komoditi yang sering mengalami turun naik serta hasil cukai sekali seperti Cukai Makmur.

Sementara itu, Ketua Penyelidikan Ekuitinya Anand Pathmakanthan berkata beliau mengunjurkan Malaysia akan mencatatkan pertumbuhan dalam pemulihan pasca-Cukai Makmur dan pemulihan ekonomi dengan 12.4 peratus pengembangan pendapatan bagi FTSE Bursa Malaysia KLCI (FBM KLCI) pada 2023.

Beliau berkata sektor komoditi seperti minyak dan gas serta minyak sawit dijangka mencatatkan pertumbuhan stabil dan menjadi penyumbang utama dalam persekitaran inflasi walaupun tekanan kos tinggi yang disebabkan tekanan margin dalam pelbagai sektor.

"Oleh itu kami mengunjurkan saranan 'overweight' bagi sektor automotif, penerbangan, perjudian, penjagaan kesihatan (hospital), petrokimia, tenaga boleh baharu dan teknologi, saranan 'neutral' bagi sektor pembinaan, pengguna, bank permodalan besar, media, perladangan dan hartanah serta saranan 'underweight' bagi penjagaan kesihatan (sarung tangan)," katanya.

-- BERNAMA