ABU DHABI: Pihak Berkuasa Pelaksanaan Koridor Utara (NCIA) menyasarkan pelaburan bernilai US$100 juta (US$1=RM4.24) daripada syarikat teknologi pertanian Pure Harvest Smart Farms yang berpangkalan di Emiriah Arab Bersatu (UAE).

Pure Harvest, yang dijangka menubuhkan kemudahan serantaunya di Wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER), memiliki kepakaran dalam pertanian pintar untuk menghasilkan tanaman bernilai tinggi pada kualiti premium.

Ketua Pegawai Operasi NCIA Hasri Hasan berkata ini selaras dengan rancangan NCIA untuk membangunkan Zon Ekonomi AgriBio NCER, yang merupakan zon khusus bagi menumpukan pada aktiviti pertanian bersepadu yang bernilai tinggi.

"Pure Harvest telah berjumpa NCIA semasa World Expo yang sedang berlangsung di Dubai dan satu mesyuarat telah diadakan di Pavilion Malaysia sebelum lawatan tapak ke kemudahannya di Abu Dhabi," katanya kepada Bernama di luar program minggu perdagangan dan perniagaan Malaysia bertemakan "NCER : Your Preferred Investment Destination in Malaysia" yang dihoskan oleh NCIA semasa ekspo semalam.

Pada Khamis, delegasi NCIA yang diketuai Hasri dan dua wakil Felda Global Ventures (FGV) melawat kemudahan Pure Harvest di Al Ain, Abu Dhabi.

Beliau berkata syarikat itu telah menginovasi teknologi yang semakin berkembang dan amalan terbaik hortikultur untuk menghasilkan pengeluaran tanaman sepanjang tahun pada kos yang berpatutan sambil mengekalkan hasil segar berkualiti premium.

Berdasarkan lawatan itu, Hasri berkata, NCIA telah membuat kesimpulan bahawa terdapat peluang untuk memperkenalkan teknologi ini dan mempromosikannya di NCER dengan menjemput Pure Harvest melabur di Malaysia.

"Kami menyasarkan pelaburan kira-kira US$100 juta dalam tempoh 24 bulan akan datang dan kehadiran FGV semasa lawatan itu turut memberikan keyakinan kepada Pure Harvest untuk melabur dalam NCER yang berpotensi secara usaha sama dengan mereka," katanya.

Beliau berkata FGV juga merancang untuk menceburi bidang pertanian pintar yang menghasilkan tanaman bernilai tinggi di tanah seluas 4,451 hektar (11,000 ekar) di Chuping, Perlis.

Sementara itu, Naib Presiden untuk Jabatan Strategi Pure Harvest Lucio Baron berkata Malaysia terletak secara strategik untuk syarikat itu mengembangkan perniagaannya bagi berkhidmat di pasaran Asia Tenggara.

Beliau berkata syarikat itu mereka bentuk dan mengendalikan sistem iklim terkawal rumah hijau yang membolehkan penyetempatan pengeluaran makanan di mana-mana sahaja di dunia, tanpa mengira iklim.

"Kami berminat bekerjasama dengan syarikat Malaysia untuk menubuhkan kemudahan kami di Asia Tenggara dan kami mempunyai pelbagai rancangan usaha sama yang sesuai dengan rakan kongsi kami," katanya.

Pure Harvest kini menghasilkan pelbagai tanaman termasuk tomato, sayur-sayuran berdaun, strawberi dan produk segar berkualiti premium yang lain.

-- BERNAMA