KUALA LUMPUR: Pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulihan ekonomi (PEMULIH) bagi golongan membabitkan pertanian dan perladangan perlu lebih sejajar serta diperluaskan mengikut keperluan asas kelangsungan ekonomi para petani AGRO.

Menurut Pengerusi Eksekutif iGrow, Nordin Abdul Malek, pelan insentif yang diberikan dilihat tidak menyeluruh serta hanya melibatkan sektor-sektor kecil pertanian.

"Ketika pandemik kita dapati bahawa kita masih lagi berdepan dengan masalah teknologi seperti akses internet yang masih lemah terutama di kawasan luar bandar yang rata-rata pertanian ini berada di luar bandar.

"Jadi walaupun kita dengar Perdana Menteri mahu lakukan transformasi pertanian berteknologi tinggi yang kebanyakannya hari ini dah pergi kepada pertanian digital, akses internet yang masih lemah dan pencapaian yang tidak dapat menyokong kepada usaha-usaha untuk transformasikan pertanian di kawasan luar bandar.

"Inilah kekangan utama petani yang dihadapi oleh penduduk di luar bandar untuk meningkatkan pengeluaran mereka ketika pandemik ini dengan menggunakan kaedah teknologi yang diwar-warkan oleh kerajaan," katanya kepada Astro AWANI.          

Sementara itu, beliau turut mencadangkan agar beberapa penambahkan dilakukan kerajaan.

"Saya melihat begini, sudah tiba masanya untuk kita mempunyai pelan hala tuju yang bersifat jangka serta merta, sederhana dan jangka panjang. Kena ada dah semua pelan ni. Apa yang kita lakukan pada ketika ini hanyalah hand-out dan bantuan yang bersifat terlalu jangka pendek dan bersifat sementara sahaja.

"Sedangkan pertanian ini merupakan satu perniangaan jangka panjang untuk mendapatkan 'inherited of investment," katanya.