SEKUMPULAN ahli ekonomi Britain dan antarabangsa mencadangkan pemberian wang tunai secara langsung adalah alternatif lebih baik untuk meningkatkan ekonomi negara itu berbanding pemotongan kadar faedah yang pada kebiasaannya diamalkan bank pusat.

Dalam sepucuk surat yang diterbitkan dalam The Guardian, 35 ahli ekonomi menggesa Canselor Exchequer (Menteri Kewangan) Philip Hammond untuk membenarkan Bank of England untuk mencuba pilihan yang lebih radikal.

Antara cadangan yang disiarkan dalam surat itu juga termasuk membenarkan bank pusat itu memberi wang untuk membiayai projek-projek infrastruktur utama, membayar potongan cukai atau memberi wang tunai kepada isi rumah.

"Perangsang fiskal yang dibiayai oleh bank pusat boleh digunakan untuk membiayai pelaburan dalam projek-projek penting, sekaligus meningkatkan pendapatan perniagaan dan isi rumah, dan meningkatkan aset produktif sektor awam.

“Selain itu, wang itu boleh digunakan untuk membiayai potongan cukai atau pemberian wang tunai kepada isi rumah, dan seterusnya meningkatkan pendapatan isu rumah,” kata pakar-pakar ekonomi dalam surat itu.

The Guardian juga melaporkan bahawa Perdana Menteri Theresa May memihak kepada perbelanjaan yang lebih ke atas pelaburan manakala Hammond akan “menetapkan semula” polisi cukai dan perbelanjaan jika ia dianggap satu keperluan.

"Cara-cara baru untuk menguruskan dasar kewangan perlu dipertimbangkan.

"Daripada dasar yang direka untuk menjana gelembung harga aset dan meningkatkan hutang isi rumah, Kementerian Kewangan dan Bank of England harus bekerjasama untuk terus merangsang permintaan agregat dalam ekonomi sebenar," tambah surat itu.

Di Malaysia, Kerajaan telah memperkenalkan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) pada tahun 2012 dengan pemberian tunai untuk membantu golongan berpendapatan rendah di Malaysia.

Ia telah sedikit sebanyak membantu pertumbuhan ekonomi negara.