KUALA LUMPUR: Potensi untuk teknologi kewangan (fintech) dan kewangan Islam sangat besar kerana industri ini masih baharu dan sebahagian besarnya belum diterokai.

Ketua Pegawai Eksekutif Islamic Corporation untuk Pembangunan Sektor Swasta Ayman Sejiny berkata terdapat trend hubungan simbiotik yang menggalakkan antara pemain perkhidmatan kewangan tradisional dan syarikat fintech.

"Pemain sedia ada, sudah tentu, mempunyai skala, infrastruktur dan kepakaran kewangan, manakala syarikat fintech boleh menyumbang model perniagaan dan teknologi yang inovatif melalui kecerdasan buatan.

"Kerjasama dan perkongsian pintar boleh membawa fintech Islam ke peringkat pembangunan seterusnya," katanya semasa perbincangan panel "Fintech Islam: Trend, Segmen Pertumbuhan dan Jurang" di Global Connect Forum anjuran Maybank Islamic Bhd secara maya pada Rabu.

Oleh itu, penubuhan pasukan petugas fintech Islam global atau lembaga tadbir urus adalah perlu untuk memastikan peraturan yang stabil dan standard, dan pegangan ketat terhadap pematuhan syariah, kata Ayman.

"Agensi kerajaan juga perlu menyediakan program fintech Islam, menyediakan geran, skim pembiayaan untuk syarikat pemula niaga fintech Islam, insentif tersuai, yang kesemuanya akan membantu industri berkembang.

"Pembangunan kumpulan bakat fintech Islam dan ketersediaan modal insan adalah penting untuk memacu pengembangan industri," tambahnya.

Persidangan secara maya kepimpinan pemikiran global selama tiga hari, bertemakan "Memacu Impak Kemampanan Melalui Kewangan Islam" yang berakhir semalam, telah menarik lebih 500 peserta dari seluruh dunia.

-- BERNAMA