KUALA LUMPUR: RAM Rating Services Bhd (RAM Ratings) telah memberikan penarafan akhir AAA (s)/Stabil kepada cadangan Nota Jangka Panjang Sederhana Islam (Sukuk Wakalah) bernilai RM6 bilion Sarawak Petchem Sdn Bhd.

Firma penarafan itu dalam satu kenyataan pada Isnin menjelaskan bahawa ia telah menyemak semua dokumen transaksi yang berkaitan dan mendapati ia selaras dengan jangkaannya apabila penarafan awal diberikan.

''Penarafan yang dipertingkatkan ini mencerminkan jaminan yang tidak boleh ditarik balik serta tanpa syarat yang diberikan oleh pemegang saham syarikat iaitu Permodalan Satok Bhd dan Perbadanan Pembangunan Ekonomi Sarawak (SEDC) pada asas bersama dan beberapa ketetapan lain.

''Kekuatan kredit penanggung yang mantap, SEDC telah mengukuhkan penarafan berkenaan,'' kata RAM Ratings, sambil menambah penarafan itu juga didasarkan kepada peranan pentingnya dalam mempromosikan perkembangan ekonomi, perindustrian dan sosial di negeri ini.

Sebaik sahaja lojinya siap serta ditauliahkan, Sarawak Petchem dijangka menjadi penyumbang utama kepada pendapatan SEDC dan Permodalan Satok, cabang pelaburan Yayasan Hartanah Bumiputera Sarawak.

Profil kreditnya yang tidak bergantung pada mana-mana pihak, bagaimanapun, disederhanakan oleh pendedahan risiko pembinaan yang besar memandangkan sifat medan baharu projek itu selain diburukkan lagi dengan gangguan pandemik.

''Beberapa bahagian kontrak dengan kontraktornya, yang dinilaikan dalam mata wang asing, mendedahkan Sarawak Petchem kepada pergerakan pertukaran asing.

''Syarikat tetap terdedah kepada turun naik harga metanol, walaupun adanya perjanjian dengan Petroliam Nasional Bhd (Petronas), serta risiko yang berkaitan dengan satu projek dan output,'' tambahnya.

Di samping itu, imbangan akaun Sarawak Petchem yang sangat berleveraj juga dilihat sebagai negatif kredit.

Agensi penarafan itu berkata dengan sebahagian besar pembiayaan untuk pembinaan yang dijana melalui pinjaman, penggearan syarikat akan memuncak pada lebih empat kali dalam tempoh pembinaan disebabkan oleh pendapatan tertahan negatif sebelum berkurangan kepada 1.70 kali hingga 3.10 kali ganda dalam tempoh lima tahun selepas penyiapan loji.

Dari segi imbangan, perlindungan hutang aliran tunai operasi Sarawak Petchem diunjurkan berada pada tahap pertengahan menjelang tahun kewangan 2025, tahun penuh pertama operasi loji, sebelum bertambah baik sebanyak 0.20 kali ganda kepada 0.30 kali dalam tempoh lima tahun berikutnya.

''Senario sensitif kami mengandaikan, antara faktor lain, harga metanol tidak berubah sebanyak US$315 satu tan (secara rekod, purata 10 tahun: US$390 satu tan), menunjukkan nisbah perlindungan perkhidmatan kewangan minimum dan purata yang kukuh, selepas pengagihan, dengan tunai, masing-masing sebanyak 1.45 kali dan 1.76 kali, pada operasi tahun penuh pertama loji,'' kata RAM Ratings.

-- BERNAMA