KUALA LUMPUR: Ranhill Utilities Bhd merancang untuk bekerjasama dengan China Energy International Group Co Ltd (CEIG) bagi cadangan pembangunan projek kemudahan bekalan air minuman serantau awam-swasta di Indonesia.

Dalam pemfailan bursa pada Isnin, Ranhill berkata ia telah menandatangani memorandum persefahaman dengan CEIG untuk bersama-sama meneruskan projek bekalan air Ir H Djuanda/Jatiluhur II, serta membangunkan dan bekerjasama dalam projek berpotensi lain di Asia Tenggara.

“Skop terperinci kerja, hak, dan tanggungjawab, kewajipan dan kewajipan setiap pihak untuk kerjasama itu kemudiannya akan dirundingkan, dibincangkan, dimuktamadkan dan dipersetujui bersama oleh pihak,” tambah kumpulan utiliti itu.

CEIG ialah unit China Energy Engineering Corp Ltd, sebuah syarikat yang disenaraikan bersama di Bursa Saham Hong Kong dan Bursa Saham Shanghai.

Menurut laman web Kementerian Kerja Raya dan Perumahan Rakyat Indonesia, projek Ir H Djuanda/Jatiluru II terdiri daripada pembinaan saluran masuk, saluran paip penghantaran, loji rawatan air dan rangkaian pembangunan utama.

Projek itu akan 30 peratus dibiayai oleh ekuiti dan 70 peratus hutang. Ia membawa tempoh konsesi selama 30 tahun.