BANGKOK: Rantau Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) mencatatkan pertumbuhan dua digit dalam volum dan nilai perdagangan bagi sembilan bulan pertama tahun 2021 berikutan pemulihan dalam aktiviti ekonomi.

Unit Sokongan Dasar APEC dalam satu kenyataan dikeluarkan berkata jumlah eksport dan import barangan di rantau itu masing-masing meningkat sebanyak 14 peratus dan 16 peratus berbanding tempoh yang sama pada tahun sebelumnya apabila ia berada dalam zon negatif.

Nilai perdagangan barangan pula meningkat kepada 28.2 peratus bagi eksport dan 27.3 peratus untuk import, dipacu oleh kos bahan api dan produk perkilangan yang lebih tinggi.

"Kenaikan ini disebabkan gabungan kesan pemulihan dalam aktiviti ekonomi, lonjakan dalam permintaan dan asas yang rendah, sejak perdagangan merosot beberapa tahun lepas. Masalah bekalan juga menyebabkan kos penghantaran dan penyimpanan yang lebih tinggi yang memberi kesan kepada harga eksport dan import.

"Perdagangan berkembang dalam pelbagai jenis barangan perkilangan termasuk besi dan keluli, bahan kimia, mesin, pakaian dan kasut manakala perdagangan barangan berkaitan COVID-19 seperti farmaseutikal dan peralatan telekomunikasi kekal kukuh," katanya.

Daripada segi perdagangan dalam perkhidmatan, laporan itu berkata kenaikan dicatatkan dalam perkhidmatan komersial APEC sebanyak 11.1 peratus untuk eksport dan 9.2 peratus untuk import dalam tiga suku pertama 2021.

Kenaikan kadar perkapalan meningkatkan prestasi perkhidmatan pengangkutan meningkat sebanyak 26.8 peratus manakala permintaan pengguna yang kukuh mendorong perkhidmatan berkaitan barangan naik sebanyak 10.7 peratus dalam sembilan bulan pertama 2021, katanya.

Pengarah Unit Sokongan Dasar APEC, Dr Denis Hew berkata bagi mengekalkan pemulihan, negara anggota APEC harus kekal bersatu dalam tindak balas dan keutamaan mereka dan dalam tempoh terdekat mereka perlu memastikan rakyat berada dalam keadaan sihat supaya ekonomi boleh pulih, dibuka dan dibina semula.

"Apa yang paling utama adalah bekalan perubatan percuma dan pantas merentasi sempadan untuk meluaskan liputan vaksinasi, negara anggota APEC telah bersetuju mengenainya awal tahun lepas," katanya.

-- BERNAMA