Dana RM65 juta yang diperuntukkan kepada Talent Corp Malaysia Bhd (TalentCorp) bukan hanya untuk Program Membawa Balik Pakar (REP), tetapi juga untuk menarik dan memupuk bakat, kata TalentCorp Khamis.

Berhubung ulasan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Wahid Omar, TalentCorp berkata kos operasi RM65 juta yang diperuntukkan kepada TalentCorp digunakan untuk membangunkan program untuk menarik dan memupuk bakat, sama ada rakyat Malaysia di Malaysia, rakyat Malaysia di luar negara, ataupun bakat asing, dan bukan hanya untuk REP seperti yang dilaporkan.

"TalentCorp melaksanakan program mengasah bakat untuk siswazah tempatan, menyokong pameran pekerjaan untuk pelajar Malaysia di luar negara, dan membantu bakat asing menerusi inisiatif Residence Pass-Talent," jelasnya dalam satu kenyataan.

Sebelum itu, di parlimen hari ini, Abdul Wahid memberitahu Dewan Rakyat bahawa RM65 juta telah diperuntukkan bagi program REP semenjak ia dilancarkan pada 2011 dan telah memberi hasil positif apabila ia berjaya membawa balik 2,015 rakyat Malaysia yang bekerja di luar negara untuk pulang dan berkhidmat di negara ini.

Pembahagian peruntukan ialah, RM30 juta pada 2011, RM20 juta tahun lepas, dan selebihnya, tahun ini, katanya ketika menjawab soalan daripada Liew Chin Tong (DAP-Kluang) yang mahu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak memberikan statistik program itu.