KUALA LUMPUR: Sejajar dengan usaha menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara neutral karbon seawal tahun 2050, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) memberi keutamaan kepada usaha memperkukuhkan ekosistem bagi pembangunan kenderaan Energy Efficient Vehicle (EEV) termasuk Electric Vehicle (EV).

Menterinya, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata, ia meliputi pembuatan komponen kritikal, penetapan piawaian dan menggalakkan aktiviti keupayaan serta kemampuan penyelidikan untuk membangunkan teknologi tempatan.

“RMK-12 juga memberi penekanan kepada pembangunan pertumbuhan sektor baharu dalam mencerdaskan ekonomi negara yang selari dengan usaha MITI termasuk pembangunan Revolusi Perindustrian Keempat (4IR), elemen alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG), industri Halal dan Aeroangkasa.

“Ini adalah bertepatan dengan Dasar Aspirasi Pelaburan Nasional (NIA) untuk menarik pelabur asing (FDI) yang berimpak dan berteknologi tinggi bagi meningkatkan daya saing dan tarikan Malaysia sebagai hub pelaburan serantau.

“Ia adalah sejajar dengan teras NIA bagi mempercepatkan pertumbuhan hijau dengan memberi lebih penekanan terhadap ESG,” katanya dalam satu kenyataan media pada Selasa.


RMK-12: Malaysia jadi negara neutral karbon seawal 2050

Bagi memastikan pertumbuhan sektor baharu yang inklusif, Azmin memaklumkan bahawa pihaknya turut menyediakan pelbagai kemudahan bertujuan membantu PMKS seperti skim pembiayaan mudah melalui MIDF.

“Pemerkasaan PMKS melalui pendigitalan akan menyuntik dinamisme dalam seluruh rantaian ekonomi khususnya ke kawasan luar bandar.

“Ini adalah selari dengan matlamat Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang terus membangun secara mampan seiring dengan pengagihan ekonomi yang adil, saksama dan inklusif,” ujar Azmin lagi.

BACA: Malaysia peroleh pelaburan bernilai RM107.5 bilion enam bulan pertama 2021 - Azmin 

BACA: RMK-12: Teks penuh PM Ismail Sabri 

Peruntukan sebanyak RM400 bilion juga katanya menzahirkan komitmen kerajaan untuk mendepani cabaran-cabaran ekonomi global yang dinamik.

Tambah Ahli Parlimen Gombak itu lagi, RMK-12 mengunjurkan sasaran jumlah purata pelaburan swasta setiap tahun sebanyak RM258 bilion.

“Untuk mencapai sasaran ini, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) akan memperkukuhkan asas-asas ekonomi negara dengan memberi tumpuan dalam usaha menggalakkan perdagangan dan pelaburan terbuka, telus serta mesra-perniagaan.

“Kerajaan akan meratifikasi Perjanjian Kerjasama Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP) dan Perjanjian Komprehensif dan Progresif bagi Perkongsian Trans-Pasifik (CPTPP) yang akan memberi akses pasaran yang lebih luas kepada industri tempatan,” jelasnya.

Terdahulu, kerajaan akan bersama-sama pihak swasta bagi menjadikan Malaysia sebagai negara neutral karbon seawal-awalnya pada tahun 2050.

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, bagi menyokong usaha ini, instrumen ekonomi seperti 'carbon pricing' dan cukai karbon akan diperkenalkan.