Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade) menjangka Sarawak mampu mengekalkan kedudukannya sebagai negeri pengeksport utama negara, dengan produk petroleum khususnya gas asli cecair (LNG) kekal sebagai penyumbang utama.

Pengarah Matrade Wilayah Sarawak Leany Mokhtar berkata selain LNG, sektor pembuatan membabitkan produk perkayuan, minyak sawit, elektrikal dan elektronik dikenalpasti antara penyumbang terbesar kearah prestasi memberangsangkan eksport negeri.

Beliau berkata keyakinan itu juga bersandarkan kepada peningkatan permintaan terhadap produk berkenaan dari kalangan negara pengimport, terutama Jepun, Korea, China, Taiwan dan India.

"Matrade mengambil pendirian optimis, malah yakin dengan keupayaan eksport Sarawak untuk terus berkembang tahun depan walaupun berdepan dengan pelbagai cabaran di peringkat global," katanya.

Beliau ditemui selepas menghadiri Program Outreach Matrade dan agensi-agensi di bawah Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) 2016 di Bintulu, semalam.

Kira-kira 70 wakil syarikat pelbagai sektor, terutama industri gas dan minyak menyertai program berkenaan yang juga sebahagian daripada inisiatif MITI ke arah usaha meningkatkan penyertaan pengeksport dalam kalangan usahawan tempatan.

Leany berkata sepanjang tempoh antara Januari dan Oktober 2016, Sarawak mencatatkan nilai eksport mencecah RM49.9 bilion berbanding RM61 bilion bagi tempoh sama tahun lalu.

"Berlaku sedikit penurunan dari segi nilai eksport antara tahun ini dan tahun lalu. Ini disebabkan beberapa faktor yang tidak dapat dielak, khususnya peningkatan kos bahan mentah dan ketidaktentuan kadar tukaran wang disebabkan situasi ekonomi semasa," katanya.

"Namun, kita bersikap positif terhadap perkara itu, malah sedang merangka pelbagai pendekatan strategik dalam mendepani cabaran berkenaan," tambahnya. - BERNAMA