KUALA LUMPUR: Serba Dinamik Holdings Bhd (SDHB) berkata syarikat dan pegawainya telah mendapatkan nasihat undang-undang berkaitan pertuduhan terhadap mereka.

Dalam jawapannya kepada pertanyaan Bursa Malaysia pada Khamis, syarikat itu berkata pihaknya akan membuat pengumuman lanjut apabila terdapat perkembangan mengenai perkara itu.

Pada 28 Dis dan 29 Dis, Suruhanjaya Sekuriti (SC) telah mendakwa syarikat dan Pengarah Eksekutifnya, Datuk Syed Nazim Syed Faisal, Ketua Pegawai Kewangan Kumpulan Azhan Azmi, Naib Presiden Akaun dan Kewangan Muhammad Hafiz Othman serta Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Urusan Kumpulan Datuk Mohd Abdul Karim Abdullah di bawah Seksyen 369(a)(B) Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007 (CMSA).

Mereka didakwa mengemukakan pernyataan palsu dalam laporan suku tahun SDHB mengenai keputusan disatukan bagi suku tahun dan tahun berakhir 31 Dis 2020.

Syarikat dan pegawainya mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan tersebut.

Pada 29 Dis, SC mendakwa Muhammad Hafiz Othman di bawah Seksyen 368 (1)(b)(i) CMSA kerana mengarahkan penyediaan dokumen palsu berkaitan jualan Serba Dinamik Sdn Bhd.

Dia kemudiannya mengaku tidak bersalah.

"Syarikat ingin menjelaskan bahawa Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Urusan Kumpulannya Mohd Abdul Karim dan peguam bela beliau berkomunikasi secara langsung dengan SC pada 28 Dis," katanya.

-- BERNAMA