KUALA LUMPUR: Bursa Malaysia akan menyah senarai Serba Dinamik Holdings Berhad daripada pasaran saham sekiranya syarikat itu gagal mengemukakan pelan penyusunan semula menjelang 15 Mei 2024.

Selain itu, Serba Dinamik juga akan dinyah senarai jika ia gagal mendapatkan kelulusan untuk pelaksanaan pelan penyusunan semula, jika ia tidak berjaya dalam rayuan lain, atau jika syarikat gagal melaksanakan pelan itu dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Pada ketika ini, saham Serba Dinamik masih digantung daripada dagangan sehingga diberitahu kelak. Sekuritinya pertama kali digantung oleh Bursa pada 18 Jan 2023.

Serba Dinamik jatuh ke status PN17 pada 6 Jan 2022, selepas juruaudit luarnya Nexia SSY PLT menyatakan penafian pendapat mengenai penyata kewangan terauditnya bagi tempoh kewangan 18 bulan berakhir 30 Jun 2021, berikutan perubahan tahun kewangan Serba Dinamik tamat.

Ini adalah lanjutan masa kedua yang dicagarkan oleh Serba Dinamik untuk menyerahkan pelan penyusunan semula selepas ia tidak memenuhi tarikh akhir 5 Julai 2023.

Syarikat minyak dan gas yang bermasalah kewangan itu bagaimanapun tidak menyatakan mengapa ia tidak dapat memenuhi tarikh akhir 5 Julai.

Serba Dinamik sepatutnya menyerahkan pelan itu pada Januari 2023, tetapi telah diberikan lanjutan enam bulan.

Pada April 2020, Suruhanjaya Sekuriti Malaysia telah mengkompaun Serba Dinamik, pengarah urusan dan ketua pegawai eksekutif kumpulannya Datuk Mohd Abdul Karim Abdullah, serta tiga lagi eksekutif tertinggi sejumlah RM16 juta berhubung penyerahan kenyataan palsu yang melibatkan hasil RM6.01 bilion untuk tahun kewangan berakhir 31 Dis 2020, yang sebelum ini dibenderakan oleh juruaudit luar syarikat, KPMG.

Pada Ogos 2023, Serba Dinamik berkata ia telah mengemukakan rayuan kepada Bursa berhubung keputusan bursa untuk menyah senarai syarikat itu pada 28 Ogos kerana kegagalannya mengemukakan pelan penyusunan kewangan dalam tempoh masa yang diperuntukkan.

Pada November 2023, Serba Dinamik terlepas tarikh akhir untuk menyerahkan laporan suku tahunannya untuk kali keempat, walaupun ia tidak menjelaskan mengapa ia tidak dapat memenuhi tarikh akhir.

Kumpulan itu juga gagal mengeluarkan laporan tahunannya untuk tahun kewangan berakhir 30 Jun 2023 menjelang tarikh akhir 31 Okt 2023, dan masih belum mengeluarkan laporan tahunan sehingga kini. Permintaannya untuk melanjutkan tarikh akhir untuk ini sehingga 15 Jan 2024 telah ditolak oleh Bursa. - DagangNews.com