KUALA LUMPUR: HSBC Bank Malaysia Berhad (HSBC) menjelaskan skim pemberhentian yang ditawarkan kepada pekerja adalah bersifat sukarela dan hanya terpakai kepada mereka yang memilih untuk menerimanya.

Dalam satu kenyataan hari ini, jurucakap HSBC, berkata skim pemisahan sukarela berkenaan ditawarkan kepada segmen tertentu pekerja selaras transformasi teknologi dilaksanakan oleh bank berkenaan.

"HSBC melabur dalam teknologi baharu yang mengubah masa depan perbankan melalui pendigitalan. Transformasi ini akan meningkatkan pengalaman pelanggan dalam berurusan dengan kami dan melibatkan perubahan pada teknologi, cawangan serta peranan yang dimainkan oleh pekerja ketika ini.

"Kami menawarkan skim pemisahan sukarela kepada segmen tertentu dalam tenaga kerja kami yang boleh mereka pilih, jika penempatan semula tidak boleh dilaksanakan.

"Kami ingin mengulangi bahawa skim ini sukarela dan hanya akan diterapkan kepada pekerja yang memilih untuk menerimanya," katanya.

Mengulas lanjut, katanya HSBC komited untuk menyediakan  sokongan peralihan komprehensif termasuk pakej pampasan yang kompetitif dan program latihan semula bagi pekerja yang memilih untuk menerima skim berkenaan.

BACA: NUBE selar tindakan HSBC laksana VSS, MSS

Semalam, media melaporkan, Kesatuan Kebangsaan Pekerja-pekerja Bank (NUBE) menyelar tindakan pemberhentian pekerja oleh HSBC.

Setiausaha Agungnya, J Solomon, berkata syarikat bank antarabangsa itu mengumumkan pelaksanaan Skim Pemisahan Sukarela (VSS) dan Skim Pemisahan Bersama (MSS) pada 3 Jun lalu, kali ketiga dalam tempoh enam tahun.

Solomon berkata HSBC yang terus merekodkan keuntungan, tidak sewajarnya melaksanakan VSS dan MSS yang dijangka melibatkan sekitar 600 pekerja daripada kumpulan B40 dan M40.