KUALA LUMPUR: MIDF Research bimbang kemungkinan tekanan inflasi ke atas perbelanjaan operasi Spritzer Berhad yang disebabkan peningkatan harga daripada pembekal akibat cukai perkhidmatan yang lebih tinggi. 

Menurut firma penyelidikan itu, menambah tekanan inflasi kepada Spritzer bagi tahun kewangan 2024 ialah potensi pelancaran rasionalisasi subsidi yang pastinya bakal meningkatkan kos operasi. 

Bagaimanapun kata MIDF Research, dalam taklimat yang diberikan, pengeluar air botol terbesar di Malaysia itu tidak berhasrat untuk membuat pelarasan harga buat masa ini kerana Spritzer memilih untuk meningkatkan volum jualan untuk mengimbangi margin yang lebih rendah.

"Walau bagaimanapun, kami berpendapat bahawa harga barangan penting tetap diteliti oleh kerajaan dalam usaha mengawal kos sara hidup pengguna," katanya dalam nota kajian hari ini. 

Melangkah ke hadapan, kata MIDF Research, Spritzer menyasarkan untuk meningkatkan penembusan pasaran air botol di Singapura.  

"Ambil perhatian bahawa jualan eksport semasa menyumbang 7-8%, dengan Singapura menjadi penyumbang utama diikuti oleh Brunei.  

"Ini sebahagiannya disebabkan oleh Singapura dan Brunei sebagai negara jiran Malaysia, yang mengurangkan kos logistik dan penghantaran yang membolehkan Spritzer kekal berdaya saing dalam pasaran," jelasnya. 

Firma penyelidikan itu juga menjangkakan permintaan untuk air botol Spritzer akan kekal sihat berikutan ketibaan pelancong yang memberangsangkan, aktiviti luar rumah yang lebih tinggi, keadaan cuaca panas yang berkemungkinan berterusan dalam 1H24 dan normalisasi perniagaan acara dan aktiviti. 

Sungguh pun begitu, MIDF Research tidak mengubah harga sasaran (TP) Spritzer pada RM2.08 sesaham dan kekal dengan saranan 'Neutral'. - Dagang News