PUTRAJAYA:Syarikat Malaysia mempunyai keupayaan untuk menjalankan kerja baik pulih kabel dasar laut, demikian menurut Persatuan Pemilik-pemilik Kapal Malaysia (MASA).

MASA menyambut baik keputusan kerajaan untuk memansuhkan pemberian pengecualian dasar kabotaj bagi kapal asing yang membaik pulih kabel dasar laut di perairan Malaysia.

Pengerusinya Datuk Abdul Hak Md Amin berkata syarikat Malaysia mempunyai empat kapal kabel yang layak dan diperakui dan ketika ini digunakan oleh industri bagi pemasangan dan penyenggaraan kabel dasar laut.

Beliau berkata syarikat berkenaan berpengalaman melebihi 40 tahun dalam membaik pulih kabel dan rangkaian kabel, namun, terpaksa mencari peluang di negara lain seperti Indonesia dan mendaftarkan kapal mereka di sana kerana tidak mendapat perniagaan seumpama itu di Malaysia.

"Mereka akan mendaftarkan satu daripada kapal mereka di Malaysia sekiranya mereka mempunyai perniagaan di sini," katanya dalam sidang akhbar di sini, hari ini.

Pengecualian kabotaj bagi kapal asing diberikan oleh bekas Menteri Pengangkutan Anthony Loke pada April 2019 selepas dimohon oleh syarikat telekomunikasi.

Pengecualian itu yang dibatalkan berkuatkuasa mulai 15 Nov, sebelum ini membenarkan syarikat dan kapal asing untuk menjalankan kerja-kerja baik pulih kabel dasar laut tanpa perlu memohon pengecualian pelesenan perkapalan domestik.

Abdul Hak berkata, semasa pengecualian ini dilaksanakan, semua kerja baik pulih kabel dasar laut di perairan Malaysia dilaksanakan oleh syarikat berdaftar di Singapura, dan ini menimbulkan kesan tidak produktif untuk mendorong persaingan.

Beliau berkata operasi baik pulih mengambil masa antara 29 dan 48 hari, lebih lama berbanding tanggapan umum bahawa pengecualian itu diperlukan untuk menjadikan kerja baik pulih yang tidak melebihi 27 hari.

Abdul Hak menegaskan pembatalan itu tidak akan mewujudkan monopoli ke atas syarikat Malaysia berikutan syarikat asing masih dibenarkan untuk bekerja di negara ini.

"Sekiranya telco memohon (bagi kerja-kerja baik pulih), kita akan lihat, selepas dua hari, jika kapal Malaysia tiada, kita akan maklumkan kepada Kementerian Pengangkutan dan kita boleh membawa masuk kapal asing ini. Ia akan mengambil masa hanya dua hingga tiga hari," katanya.

Beliau selanjutnya memberi jaminan bahawa penarikbalikan itu tidak akan menjejaskan kelajuan dan perkhidmatan Internet.

Katanya, semasa tempoh pengecualian kabotaj ketika syarikat Singapura mengambil masa sehingga 48 hari untuk menjalankan kerja-kerja pembaikan, tiada gangguan ketara dilaporkan ke atas perkhidmatan Internet di Malaysia.

Mengenai kebimbangan bahawa kos kerja-kerja pembaikan yang dijangkakan meningkat, Abdul Hak berkata dasar kabotaj tidak mempunyai impak ke atas harga baik pulih berikutan ia ditentukan oleh zon penyelenggaraan.

"Apa yang mendorong harga ialah persaingan antara zon dan kami yakin penarikbalikan yang dibuat pada masa ini akan membantu meningkatkan persaingan," katanya.

-- BERNAMA