Temberang seorang lelaki yang sudah berkahwin kononnya dia dijangkiti COVID-19 dan bakal menghadapi maut hanya mengundang padah apabila dia diberkas polis selepas tiga bulan menghabiskan masa bersama kekasihnya.

Menurut laporan polis, pada 24 Jun lalu, lelaki yang dikenali sebagai Manish Mishra yang bekerja di Navi Mumbai telah menghubungi isterinya memaklumkan dia positif COVID-19.

Dalam perbualan singkat itu, Mishra mendakwa, jangkitan pandemik itu menyebabkan dia dijangka tidak dapat hidup lama seraya mematikan telefon bimbitnya.

Pada hari berkenaan juga, lelaki berkenaan tidak pulang ke rumah menyebabkan ahli keluarganya cuba menghubunginya, namun tidak berjaya.

Risau dengan keadaan itu, ahli keluarga lelaki itu membuat keputusan untuk membuat laporan polis mengenai kehillangan Mishra.

Susulan laporan yang dibuat, polis tempatan menubuhkan pasukan untuk menjejaki Mishra dengan mengesan lokasi panggilan terakhir menerusi telefon yang dibuat lelaki berkenaan sebelum mematikannya.

“Melalui usaha menjejaki lokasi terakhir, kami menemui motosikal dan kunci serta beg yang dibawa Mishra serta topi keledar,” kata jurucakap polis kepada media tempatan.

Dalam masa sama, untuk memastikan apakah kehilangan Mishra disebabkan kes bunuh diri, pihak polis turut melakukan kerja-kerja pencarian di kawasan persekitaran termasuk meminta bantuan nelayan tempatan untuk mencari jasad lelaki itu di sungai.

Bagaimanapun, tiada sebarang petanda Mishra membunuh diri yang ditemui polis.

“Kami yakin bahawa dia masih hidup dan meneruskan pencarian,” kata pegawai polis itu lagi.

Pegawai penyiasat kemudiannya menjejaki lelaki itu menerusi rakaman kamera litar tertutup (CCTV) dan mengedarkan wajahnya kepada polis di negeri-negeri lain di India.

Usaha itu membuahkan hasil apabila Mishra dikesan sedang ‘bersiar-siar bersama seorang wanita.

Siasatan juga mendapati, Mishra telah berkunjung ke Madhya Pradesh dan tinggal bersama kekasihnya itu di Indore.

“Kami difahamkan mereka menjalin hubungan terlarang, dia (Mishra) tinggal di Indore bersama kekasihnya,” kata jurucakap itu lagi.

Penemuan itu akhirnya membawa Mishra dibawa pulang semula ke Navi Mumbai oleh pasukan polis.