KUALA LUMPUR: Keuntungan bersih Bursa Malaysia Bhd yang lebih rendah bagi suku pertama berakhir 31 Mac, 2023 sememangnya berada dalam jangkaan, menurut penganalisis.

Penyelidikan MIDF Amanah Investment Bank Bhd mengekalkan saranan "beli" ke atas saham ini dengan harga sasaran (TP) tidak berubah pada RM7.30, manakala penyelidikan Kenanga Investment Bank Bhd pula mengekalkan jangkaan bahawa jumlah pulangan adalah dalam julat -5.0 peratus hingga 10 peratus dengan TP pada RM6.25.

Penyelidikan MIDF tidak membuat perubahan pada anggaran keuntungan Bursa Malaysia walaupun keuntungan suku pertama tahun kewangan 2023 bursa itu susut 17.4 peratus tahun ke tahun kepada RM56.17 juta, dipengaruhi oleh perolehan dagangan segmen pasaran sekuriti yang lebih rendah.

Menerusi nota penyelidikan pada Jumaat, MIDF berpandangan kelemahan dalam aktiviti dagangan akan terus berlaku susulan ketidaktentuan ketara dalam pasaran global ekoran tindakan Rizab Persekutuan Amerika Syarikat (Fed) dan isu geopolitik.

Ini mungkin telah menyebabkan atau memburukkan lagi normalisasi perdagangan runcit, tambahnya.

"Walau bagaimanapun, kami menjangkakan faktor selanjutnya adalah oleh Fed AS apabila ia memperlahankan kadar dan menghentikan kenaikan kadarnya ini akan menambah baik sentimen dan penilaian pasaran.

"Ini akan menjadi rangsangan bagi aktiviti perdagangan ekuiti global malah, kami telah mendapati prestasi yang lebih baik dicatatkan dalam ruang bermodal sederhana dan kecil pada Indeks FBM70 dan Indeks FBM Small Cap tahun ini," menurutnya.

Kenanga pula memaklumkan keuntungan bersih suku pertama itu juga berada dalam jangkaan pihaknya.

Walau bagaimanapun, nilai dagangan harian purata (SDV) yang susut 14.9 peratus tahun ke tahun pada suku pertama, terus menunjukkan penurunan berturutan, yang dijangkakan meningkat "dengan harapan aspek makro akan menunjukkan prestasi yang konsisten", tambahnya.

Bank pelaburan itu berpandangan selain itu, prestasi tawaran awam awal (IPO) yang menyokong dan aliran pendapatan baharu boleh membuahkan pencapaian yang baik akhirnya dalam jangka masa sederhana.

Mengenai risiko terhadap jumlah pulangan yang dijangkakan, Kenanga menjelaskan ini termasuk jumlah dagangan yang lebih tinggi/rendah berbanding jangkaan dalam pasaran sekuriti dan derivatif; perbelanjaan operasi yang lebih tinggi/rendah daripada jangkaan; IPO yang lebih banyak/kurang daripada jangkaan serta pembayaran dividen yang lebih tinggi/rendah daripada jangkaan.

Setakat pukul 10.59 pagi, saham Bursa Malaysia turun dua sen kepada RM6.28 dengan 175,300 saham didagangkan.

-- BERNAMA