Usahawan Malaysia perlu mempersiapkan diri agar lebih kompetitif dalam menghadapi dunia perniagaan era baru.

Mereka juga seharusnya merebut peluang dalam Komuniti Ekonomi ASEAN (AEC) dan Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) yang bakal direalisasikan tidak lama lagi.

Pada masa yang sama, kumpulan ini harus mampu menampan impak dari perjanjian berkenaan.

Menurut Presiden Gagasan Generasi Progresif (Next Gen) Ir Mohamed Hassan, hanya sejumlah kecil usahawan yang menyedari akan manfaat daripada perjanjian-perjanjian ini.

"Dari kaji selidik yang melibatkan 2,000 syarikat, apabila ditanyakan mengenai Komuniti Ekonomi ASEAN (AEC), satu peratus sahaja yang betul-betul faham mengenainya, 10 peratus mempunyai sedikit pengetahuan mengenainya dan baki 89 peratus tidak tahu langsung akan AEC," ujarnya.

Beliau berkata, penekanan harus diberikan kepada usahawan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) kerana kumpulan itu menyumbang 35.9 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar Negara (KDNK).

Dalam pada itu, Presiden Kebangsaan, Persatuan Industri Kecil dan Sederhana Malaysia, Michael Kang berkata usahawan di negara ini akan ketinggalan sekiranya tidak cuba menembusi pasaran besar ASEAN yang mempunyai populasi lebih 600 juta penduduk.

Setakat 2014, hampir 139 program diwujudkan bagi meningkatan tahap keupayaan PKS.

Ia melibatkan penyertaan lebih 600,000 usahawan PKS dengan peruntukan perbelanjaan sebanyak RM5.1 bilion.