KUALA LUMPUR: VSure Group melalui anak syarikat milik penuhnya, COFAP Sdn Bhd, memeterai perjanjian kerjasama dengan Pusat Wakaf Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) Sdn Bhd bagi membantu umat islam dari segi bantuan kewangan perubatan.

Objektif kerjasama itu untuk membantu komuniti di bawah skop Pusat Wakaf MAIWP dengan menyediakan program bantuan kewangan yang dibiayai komuniti untuk anggaran 50,000 ahli daripada komuniti wakaf yang ditadbir bersama Pusat Wakaf MAIWP dengan COFAP Sdn Bhd.

Kerjasama itu juga menyaksikan pelancaran Program Bantuan Kewangan Komuniti (CoFAP) proprietari patuh syariah oleh VSure.

Program ini memudahkan bantuan kewangan daripada sumbangan sukarela ahli komuniti wakaf.

Melalui COFAP, ahli mereka boleh menggunakan bantuan kewangan terhadap kanser, kematian dan juga wabak COVID-19.

Ketua Pegawai Eksekutif COFAP Sdn Bhd, Azrin Abdul Ajib berkata, mereka berbesar hati dapat bekerjasama dengan Pusat Wakaf MAIWP Sdn Bhd untuk menyokong komuniti mereka dengan bantuan CoFAP.

"Kami percaya perkongsian kami dapat mendekati dan akhirnya membantu ramai individu di Wilayah Persekutuan yang mengalami masalah kewangan memandangkan keadaan ekonomi semasa dan kos perubatan yang semakin meningkat.

"Selaras dengan Pusat Wakaf MAIWP, syarikat kami percaya bahawa perlindungan asas perubatan merupakan hak asasi setiap individu dan bukan sekadar hak keistimewaan," katanya dalam satu kenyataan pada Isnin.

Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Wakaf MAIWP, Zainuddin Mohd. Salleh berkata, mereka berbangga kerana mempunyai VSure Group dan COFAP Sdn Bhd sebagai rakan kongsi strategik untuk Pusat Wakaf MAIWP bagi membantu lebih ramai orang yang memerlukan bantuan kewangan.

"Hal ini sepadan dengan matlamat strategik kami untuk meningkatkan dan membangunkan potensi wakaf kami dengan mengoptimumkan impak positif wakaf dalam masyarakat dan negara kita.

"Kami berharap dengan CoFap Sdn Bhd menyertai sebagai rakan kongsi strategik kami, ia akan membuka lebih banyak peluang kerjasama masa depan untuk memperkasa dan membantu komuniti wakaf. Kerjasama ini adalah usaha komuniti untuk komuniti," katanya.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan VSure Group, Eddy Wong pula berkata, mereka percaya dalam memacu rangkuman kewangan dengan memanfaatkan kuasa inovasi kewangan yang didayakan teknologi.

"Kami terus membayangkan semula pengalaman perlindungan untuk membantu orang ramai memikirkan semula keperluan perlindungan dalam gaya hidup yang kami ada hari ini. Melalui CoFAP dan perkongsian strategik kami dengan Pusat Wakaf MAIWP, kami mencipta masa depan di mana perlindungan adalah inklusif dan bersifat kedua," katanya. - DagangNews.com