Pihak berkuasa China telah menahan 15 individu termasuk pengerusi pembuat vaksin rabies di bagi mengawal kualiti penipuan dalam skandal keselamatan dadah terbaru negara itu.

Berita bahawa pengilang farmaseutikal Changchun Changsheng Bioteknologi telah mencipta rekod dan diarahkan untuk menghentikan pengeluaran vaksin rabies telah mengundang kegelisahan pengguna terhadap keselamatan produk di negara ini, didorong oleh skandal berulang selama bertahun-tahun.

Pihak berkuasa di bandar timur laut Changchun, di mana syarikat itu beroperasi telah menahan 15 orang termasuk pengerusi syarikat itu atas 'kecurigaan terhadap kesalahan jenayah', kata pasukan polis kelmarin.

Pengumuman itu tidak memberi nama penuh pengerusi tetapi dia telah dikenal pasti sebagai Gao Junfang.

Pentadbiran Makanan dan Dadah China (CFDA) berkata minggu lalu vaksin rabies yang diragui tidak meninggalkan kilang Changsheng, tetapi syarikat itu mengakui ia telah menghantar vaksin sub-standard yang berasingan.

Vaksin itu untuk difteria, batuk kokol dan kejang urat yang gagal menepati kualiti standard telah ditemui pasukan pengawal selia.

Masalah itu telah menimbulkan kebimbangan mendalam terhadap ubat-ubatan yang dibuat di dalam negeri sekali gus mendorong kerisauan dalam kalangan penjaga.

Pihak berkuasa telah mengumumkan beberapa siri penyiasatan secara menyeluruh mengenai perkara tersebut.

Dalam tanda kebimbangan yang tinggi, Presiden Xi Jinping - dalam perjalanan ke Afrika - penyiasatan terhadap syarikat vaksin mengejutkan.