LONDON: Orang ramai berkumpul di luar kedutaan Rusia di London meratapi kematian Alexei Navalny, pencabar utama Presiden Rusia, Vladimir Putin pada Jumaat.

Pihak berkuasa Rusia melaporkan, Navalny rebah tidak sedarkan diri dan meninggal dunia selepas berjalan di koloni penjara artik "Polar Wolf" di mana beliau sedang menjalani hukuman tiga dekad.

Salah seorang peserta demonstrasi, Elena Denisova menyifatkan Navalny sebagai seorang hero dalam politik di negara itu dan dia tidak percaya bahawa Putin akan dihukum.

"Ini adalah perkara yang paling mengerikan, saya fikir, bahawa Putin, beliau memusnahkan negara. Dan orang tidak boleh mengatakan amanah, mereka tidak boleh mengundi, anda tidak boleh berbuat apa-apa di negara ini.

"Mengenai Navalny, dia adalah seorang wira sekarang. Yang penting ialah saya tidak percaya bahawa Putin akan dihukum. Anda tahu, ia seperti apa yang anda akan lakukan. Dia boleh melakukan segala-galanya dengan semua orang. Dan ia mengerikan," katanya. 

Kematian Navalny pada usia 47 tahun yang juga pemimpin pasukan pembangkang Rusia paling terkenal sejak sedekad lalu menjadi persoalan ramai ketika ini.

Kematiannya Navalny menjadi persoalan ketika Putin bersiap untuk pilihan raya yang akan mengekalkan bekas pengintip KGB itu berkuasa sehingga sekurang-kurangnya pada 2030. - Agensi