AMERICAN Airlines pada Khamis berkata syarikat itu akan mula mengurangkan 19,000 pekerjanya dalam masa terdekat, susulan keadaan kewangan yang terjejas akibat penularan COVID-19, lapor Reuters.

Difahamkan, syarikat penerbangan lain juga akan mengambil tindakan sama selepas harapan bantuan kewangan daripada Washington dilihat semakin pudar.

Ketua Eksekutif American Airlines, Doug Parker memberitahu perkara itu kepada pekerja dalam satu surat dilihat Reuters dan dilaporkan syarikat itu sedia menarik semula keputusan itu sekiranya kesepakatan bersama Washington berjaya dicapai.

Syarikat itu mempunyai lebih 140,000 kakitangan sebelum dunia dilanda pandemik COVID-19 dan angka itu dijangka turun kepada tidak sampai 100,000 pada Oktober.

Wakil persatuan yang mewakili 50,000 kakitangan syarikat penerbangan, Sara Nelson dalam satu kenyataan berkata, syarikat lain mungkin mengambil pendekatan sama seperti American Airlines.

Syarikat penerbangan di AS telah meminta sokongan kewangan berjumlah AS$2.5 bilion bagi membayar gaji kakitangan selama enam bulan lagi namun masih tiada sebarang keputusan rasmi daripada Washington.

Sebelum ini, Parker berkata rundingan dilakukan dengan Setiausaha Perbendaharaan AS, Steven Mnuchin mengenai pakej bantuan COVID-19 yang akan merangkumi pemberian bantuan kepada syarikat penerbangan.

Menurutnya, dia yakin kesepakatan mampu dicapai dalam beberapa hari mendatang.

“Begitupun tiada jaminan bahawa usaha ini akan membuahkan hasil,” katanya kepada pekerja.

Nick Calio, yang mengetuai kumpulan perdagangan syarikat penerbangan Airlines untuk Amerika, mengatakan sebelumnya bahawa industri masih mencari semua jalan berpotensi untuk mendapatkan bantuan baru.

"Orang terus bercakap, tetapi kami memerlukan hasil," kata Calio kepada Reuters.

"Kami berharap tetapi tidak yakin akan kesepakatan terutamanya melibatkan kesepakatan yang lebih besar,” katanya.