KABUL:Angka kematian akibat kejadian tembakan rambang di Universiti Kabul meningkat kepada sekurang-kurangnya 35 orang, menurut sumber kerajaan Afghanistan pada Selasa, lapor Reuters.

Pada Isnin, penyerang bersenjata api yang didakwa anggota Daish memasuki universiti itu lalu menembak pelajar dan kakitangan universiti secara rambang.

Setakat Selasa, angka kematian rasmi serangan tersebut adalah 22 orang dengan 27 cedera, menurut Kementeriann Dalam Negeri Afghanistan.

Bagaimanapun, difahamkan bilangan kematian bertambah disebabkan mangsa yang cedera parah tidak dapat diselamatkan.

Seluruh negara berkabung pada Selasa, sambil rakyat mengibar bendera separuh tiang sebagai tanda penghormatan kepada semua mangsa.

BACA: 19 maut dalam Tembakan rambang di Universiti Kabul

BACA: Afghanistan mahu tuntut bela insiden serangan di Universiti Kabul   

Dalam pada itu, protes juga dilakukan di seluruh negara untuk mengutuk serangan itu sambil rakyat berkabung atas kematian puluhan mangsa yang kebanyakannya terdiri daripada pelajar universiti.

Sementara itu, sekitar 100 pelajar turut berkumpul di luar universiti itu melakukan protes sambil mendakwa rundingan damai yang diusahakan kerajaan dengan Taliban di Doha, Qatar tidak membawa kepada penurunan kes keganasan dalam negara.

Sebelum ini, Daish juga mendakwa bertanggungjawab melakukan serangan kejam di sebuah pusat bimbingan di Kabul minggu lalu, mengorbankan sekurang-kurangnya 24 pelajar dan mencederakan lebih 100 yang lain.