GENEVA: Wakil khas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi hak makanan, Michael Fakhri mempertikaikan tindakan Amerika Syarikat (AS) menghantar bantuan makanan kepada Gaza, ketika ia masih meneruskan lagi bekalan senjata kepada Israel.

Michael mendakwa, apa yang berlaku sebagai tidak masuk akal.

"Apabila negara menggunakan bantuan udara dan pelabuhan maritim ini janggal, dalam situasi apabila anda ingin menyampaikan bantuan kemanusiaan ke wilayah musuh.

"Apa yang saya cuba fahami ialah mengapa Amerika Syarikat menyediakan bom dan peluru serta sokongan kewangan kepada kerajaan yang telah menyatakan hasratnya untuk membuat orang awam kelaparan dan kemudian menggunakan kaedah ini. Ia hampir tidak dapat difahami,” katanya.

Fakhri, seorang profesor undang-undang Lubnan-Kanada, diberi mandat oleh Majlis Hak Asasi Manusia PBB untuk mendokumenkan dan menasihati keselamatan makanan global.

Di tengah-tengah amaran tentang kebuluran yang meningkat mendadak lima bulan selepas kempen Israel menentang Hamas di Gaza, tentera AS melancarkan melakukan bantuan udara.

Namun baginya perkara sedimikian tidak membantu mengatasi kebuluran.

Tambahnya lagi ia memberi amaran tentang huru-hara yang sudah berlaku, ketika pelarian Palestin berebut bekalan sehingga membahayakan nyawa mereka sendiri.

AS meramalkan tambahan AS$17.6 bilion bantuan ketenteraan baharu kepada Israel.

Namun Fakhri memberitahu Majlis Hak Asasi Manusia Geneva bahawa Israel sudahpun memusnahkan sistem makanan Gaza sebagai sebahagian daripada "kempen kelaparan" yang lebih dahsyat.