Bangunan yang menjadi simbol keharmonian penganut agama Islam dan Buddha di wilayah Narathiwat adalah antara lebih 10 premis perniagaan yang musnah dalam kebakaran hari ini.

Dalam kejadian di Daerah Rusak, yang terletak 50km dari pekan Narathiwat, kebakaran yang berlaku pada jam 2.10 awal pagi Selasa memusnahkan bangunan lama dua tingkat yang dibina dengan kayu dan berusia lebih 100 tahun.

Ketua polis Daerah Rusak Pol. Col. Somprach Kannakarn berkata 10 buah jentera bomba dikerah ke kawasan kebakaran yang terletak di hadapan stesen kereta api Rusak.

Bomba dilaporkan mengambil masa tiga jam untuk memadamkan api manakala punca
kebakaran masih disiasat.

Sementara itu seorang penduduk Rusak, Najib Ahmad, berkata bangunan lama itu simbolik hidup harmoni antara orang Melayu dan Cina sejak ratusan tahun di Rusak.

“Bangunan ini adalah lambang kepada asal asul Rusak dan ia juga sebagai simbolik dalam kehidupan pelbagai kaum antara orang Melayu Muslim dan orang Buddha Cina. Sayang kini tinggal hanya kenangan,” kata Najib.

Sementara itu di YALA, dua anggota renjer terkorban manakala tiga cedera selepas menjadi mangsa letupan bom.

Kejadian pada jam 4.30 petang waktu tempatan berpunca daripada sebutir bom buatan sendiri yang ditanam tepi jalan dan diletupkan ketika anggota renjer berkenaan melalui kawasan itu.

Col. Thanuwat Pisansititwat Komander Renjer Company ke-47 berkata bom diletupkan ketika mereka sedang membuat rondaan keselamatan untuk guru-guru dan orang awam Kampong Kadok, daerah Yaha, Yala.

Thanuwat berkata polis sedang menyiasat bukti di tempat kejadian untuk mengesan kumpulan yang mendalangi pengeboman itu.