GAZA: Aliran bantuan yang masuk ke Gaza dari Mesir hampir kering sejak dua minggu lalu dan kemerosotan dalam keselamatan telah menyukarkan pengagihan makanan.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berkata, angka harian menunjukkan penurunan mendadak dalam bekalan bantuan sejak 9 Februari.

Sebelum konflik, Gaza bergantung pada 500 trak dengan bekalan masuk setiap hari, malah semasa pertempuran sengit pada Januari, sekitar 200 trak bantuan berjaya melalui hampir setiap hari.

Tetapi menurut angka PBB, dari 9 hingga 20 Februari, purata harian jatuh kepada hanya 57 trak.

Dalam tujuh daripada 12 hari itu, hanya bawah 20 trak berjaya memasuki Gaza termasuk hanya empat trak pada 17 Februari.

Penghantaran melalui persimpangan Rafah antara Mesir dan Gaza telah hampir dihentikan sepenuhnya.

Walaupun lebih banyak trak kadang-kala tiba melalui persimpangan Kerem Shalom, Israel, mereka sering diganggu oleh penunjuk perasaan Israel yang cuba menghalang penghantaran.

Lintasan ditutup dari 8 hingga 10 Februari dan 15 hingga 17 Februari.

PBB berkata ia menjadi lebih sukar untuk mengagihkan bantuan di dalam Gaza kerana keruntuhan keselamatan di dalam jalur itu di mana kebanyakan penduduk kini terkurung di kem sementara.

Tentera dari Pasukan Pertahanan Israel (IDF) kini menduduki sebahagian besar Gaza dan bertanggungjawab untuk laluan selamat untuk konvoi bantuan melalui kawasan yang mereka kuasai.

Polis Palestin telah berhenti menyediakan pengiring untuk konvoi bantuan selepas sekurang-kurangnya lapan anggota polis terbunuh dalam serangan Israel.

Di dalam Gaza itu sendiri, penduduk yang terdesak telah menghentikan konvoi untuk mengambil bantuan daripada trak.