BANDA ACEH: Gara-gara sikap manusia yang kejam dan tidak berhati perut, seekor anak gajah mati selepas dua hari dirawat selepas separuh belalainya terpaksa dipotong akibat terkena perangkap pemburu gading di Sumatera.

Menurut Ketua Agensi Pemuliharaan Aceh, Agus Arianto, pihaknya telah melakukan yang terbaik untuk memberikan rawatan kepada anak gajah betina berusia setahun itu.

“Kami telah cuba yang terbaik, tetapi kematiannya tidak dapat dielakkan. Belalainya menjadi semakin reput dan tidak lagi berfungsi,” katanya.

Anak gajah itu merupakan antara spesies terakhir daripada 700 ekor gajah Sumatera liar yang wujud di pulau berkenaan.

Ia ditemukan oleh pegawai hidupan liar dalam keadaan yang sangat lemah serta belalainya hampir putus, Ahad lalu.

BACA: Belalai anak gajah terpaksa dipotong selepas terkena perangkap 

Kata Agus, pegawainya terpaksa memotong separuh daripada belalai gajah itu dalam satu pembedahan kritikal membabitkan hidup atau mati di pusat santuari gajah di Banda, Aceh.

Bedah siasat sedang dijalankan oleh sepasukan doktor haiwan bagi menentukan punca kematian anak gajah itu.

Bagi pihak doktor haiwan yang merawat anak gajah itu, kematiannya agak mengejutkan kerana ia kelihatan sihat dan aktif selepas belalainya dipotong.

Kegiatan pemburu haram dikatakan semakin meningkat selepas ramai terkesan akibat COVID-19 sehingga memaksa mereka kembali melakukan aktiviti tidak berperikemanusiaan itu.

Untuk rekod, jumlah gajah Sumatera yang maut akibat dijerat atau diracun kini telah mencecah sehinga 25 ekor sejak sembilan tahun lalu, melibatkan di kawasan Aceh Timur sahaja.

Data juga menunjukkan populasi gajah Sumatera telah menurun daripada 1,300 ekor pada 2014 kepada 693 pada tahun ini, iaitu penurunan hampir 50 peratus dalam tempoh tujuh tahun lalu.