ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Selasa, 16 Februari 2021.

1. Singapura umum bajet "Muncul Kukuh Bersama" bernilai S$107 bilion

Singapura telah memperuntukkan sejumlah S$107 bilion di bawah bajet 'Muncul Kukuh Bersama' untuk menangani cabaran jangka terdekat serta membolehkan republik itu keluar daripada krisis COVID-19 dengan lebih mantap.

2. Israel halang penghantaran vaksin COVID-19 Rusia ke Gaza - Laporan

Menteri Kesihatan Palestin Mai al-Kaila menuduh Israel menghalang penghantaran dos vaksin COVID-19 Sputnik V Rusia ke Tebing Gaza, lapor Agensi Berita Sputnik.

3. Indonesia masuki fasa kedua proses vaksinasi COVID-19

Bermula esok, Indonesia akan melaksanakan fasa kedua proses vaksinasi COVID-19 untuk pekerja 'publik' yang melibatkan sasaran 38.5 juta orang, termasuk golongan warga emas di republik berkenaan.

4. Strain baharu COVID-19 dikesan di UK, sepuluh negara lain - Laporan

Strain baharu ditemui melalui pengesanan genom di 11 negara: UK, Nigeria, Denmark, AS, Perancis, Belgium, Sepanyol, Kanada, Australia, Ghana, dan Jordan.

5. Seorang maut, enam cedera serangan roket di kem tentera AS di Erbil, Iraq

Seorang kontraktor awam terbunuh dan enam yang lain cedera, termasuk seorang tentera Amerika Syarikat (AS), dalam serangan roket menyasarkan lapangan terbang Erbil pada Isnin, yang menempatkan pangkalan tentera gabungan pimpinan AS, di wilayah semi-autonomi Kurdistan di utara Iraq , kata tentera AS.

6. PM Australia mohon maaf insiden perkosa di pejabat Parlimen

Perdana Menteri Australia Scott Morrison pada Selasa memohon maaf kepada seorang wanita yang mendakwa dirinya diperkosa seorang rakan sekerja yang dirahsiakan identitinya.

7. Ujian GeNose untuk kesan COVID-19 di lapan stesen kereta api Indonesia

Lain daripada yang lain, syarikat Kereta Api Indonesia (KAI) meletakkan sistem pemeriksaan GeNose c19 bagi mengesan jangkitan COVID-19 di enam buah lagi stesennya bermula 15 Februari 2021.

8. Nasionalisme vaksin akan perlahankan usaha tamat COVID-19 - WTO

Ketua Pengarah Organisasi Perdagangan Dunia (WTO) yang baru, Ngozi Okonjo-Iweala memberi amaran nasionalisme vaksin akan memperlahankan usaha menamatkan pandemik COVID-19.

9. Kejohanan Phillip Island terhenti selepas diserang burung camar, kumbang

Kejohanan Phillip Island diteruskan tanpa kehadiran penonton, dan kekosongan itu kini dipenuhi dengan hidupan liar tempatan.

10. Vaksin COVID-19: WHO luluskan penggunaan kecemasan AstraZeneca

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) meluluskan penggunaan kecemasan terhadap vaksin AstraZeneca.